Over dingen en doetjes in Denemarken.

woensdag 4 januari 2012

Commodore64.


De allereerste thuiscomputer!?!  De commodore64 kwam 30 jaar geleden hier in DK. Tjonge jonge, dat was wat. Het waren alleen de rijkelui die zoiets konden aanschaffen want zo'n ding koste een hele hoop! Een scherm hoorde er toen niet bij; je gebruikte je tv scherm. Alles dus in zwart wit. Maar de ontwikkeling nam vaart. Je kon er programma's op maken (ik ben zelfs nog op een kursus geweest, waar je  programmeren leerde) en heel snel daarna kwamen er spelletjes. Het duurde een eeuwigheid vóór de computer het spelletje kon openen, maar wat gaf dat nou! Je speelde Mario of Karate....weet je het nog.... Wat een geweldig knappe mensen die dit konden maken. Je kon er een cassetterecorder op aansluiten en dan kon je (illegaal) spelletjes kopieren.


Toen kwam de Amiga 500. Die 500 staat voor bites. Oh, da's meer dan genoeg, zeiden wij en kochten onze eerte computer. (Na een paar maanden hebben we hem opgegradeerd tot 1000......). Hier werd huiswerk op gemaakt, brieven en solicitaties geschreven en gespeeld.

Bijvoorbeeld "Leisure Larry".


En heden.......ik heb een iPhone, die net zoveel capaciteit heeft als 1000 commodores. Ik sleep rond met mijn laptop waar ik veel mee kan en spelletjes heb je nu als app.

Mijn diepe respect voor de ontwikkelaars van Commodore! Thank you!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Gezellig, laat gerust een reactie achter!