Over dingen en doetjes in Denemarken.

woensdag 28 maart 2012

Een ontroerend boek, Affenraa en cooling.


De dochter had het opgepikt in de uitverkoop. Ze las het in een ruk uit. Daarna kreeg ik het. Het is lang geleden dat ik een brok in mijn keel kreeg bij het lezen van een boek. Maar ik moest een traantje laten toen ik het boek "Kamer" van Emma Donoghue las. Kijk maar bij: Room of Rum (op z'n deens) of lees de nederlandse recensies.


Op deze mooie voorjaarsdag moest ik helemaal naar Aabenraa, of Affenraa, zoals de Sønderjyden zeggen.
Een Sønderjyde is een persoon die helemaal in het zuiden van het land woont, in het grensgebied. Vertaald heten ze Schlesvigers. Met een heel eigen dialect! Het noorden van Duitsland en het zuiden van Denemarken zijn te vergelijken met het Elsaz gebied in Frankrijk. Dan hoorde het weer bij Duitsland, dan werd het weer heroverd door de Denen; de verdedigingswerken liggen er nog als getuigenis. De huidige grens is van 1920. Dat betekende dat de deense jongens in de eerste wereldoorlog aan de duitse kant moesten vechten en in de tweede aan de deense kant!
Er zijn nog steeds Duitse scholen in DK en Deense scholen in DE. 
Gelukkig is er nu een hele goede samenwerking aan beide zijden.

Op de terugweg zwol de wind aan tot "kuling" (cooling) windkracht 9. Handjes aan het stuur, anders voelde het alsof ik de weg af werd geblazen....

3 opmerkingen:

  1. Dat lijkt me inderdaad een aangrijpend verhaal.

    Dus je hebt vandaag een inspannend stukje gereden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik mijn 4800 boeken op mijn e-reader uit heb, zal ik eens aan de 'Kamer' gaan ;)

    Dank voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze mag best voorrang hebben op de 4800 boeken op de e-reader.
    Heb hem net ook in een paar dagen verslonden, spannend en erg meeslepend (wellicht niet zo goed voor de nachtrust...).

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!