Over dingen en doetjes in Denemarken.

maandag 23 februari 2015

Wind en water

Het waait hier altijd. Van een licht briesje tot een flinke storm.
Wind kan worden omgezet in energie.
In Noorwegen stroomt het water met enorme krachten van de bergen af.
Water wordt ook omgezet in energie.
Deze energie wordt omgezet tot stroom in een van de grootste transformatorstations van Europa
Dit ligt bij Viborg .

Deze feiten hebben Apple naar het midden van Jutland gelokt.
Daar waar weiden en akkers elkaar aflossen.
Daar wordt nu een enorme centrale gebouwd, die voor de streaming in Europa moet zorgen.


166 vierkante meter wordt er gebouwd.
Driehonderd mensen komen er te werken.
Het geeft groeistof voor vele andere bedrijven.
De luchthaven zal er bij welvaren.
Dit centrum heeft net zoveel stroom nodig als een gemiddelde stad.
Het water dat gebruikt wordt voor de koeling, wordt op haar beurt weer gebruikt voor stadsverwarming.

Tja....dan is het toch goed leven met die eeuwige wind...

1 opmerking:

  1. Lieve D. Sorry dat ik zo weinig bij je kom. Om de één of andere reden kan ik jouw url niet invoegen op Bloglovin' (daar waar ik mijn hele leeslijst heb samengebracht) en daarom "vergeet" ik je soms wel eens. Mea culpa.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!