Over dingen en doetjes in Denemarken.

maandag 20 februari 2017

Leadership

Leadership oftewel leiding geven.
Daar hadden we het gisterenavond tijdens het eten over.
Toen ik nog bij de UU werkte had ik een chef; een Boss; een leider of hoe je het ook wilt noemen. Een moderne leider; iemand van deze tijd; een chef die naast je staat; een Boss die plaats maakt voor verscheidenheden; een baas die je vriend is.
Zo is het in Denemarken; zo is het ook op veel plaatsen in Nederland (denk ik). Een vlakke structuur; medewerkers in plaats van loonslaven. Medezeggenschap, meedenkers maar vooral mensen die mede de verantwoording dragen - zelfs daar garant voor staan - in het bedrijf.

Dochterlief heeft op school gezeten met haar tegenwoordige leider; die nu de rector op school is. Dat schept vertrouwen en loyaliteit. 

De zoon werkt nu op Langeland; een baan die zijn leider voor hem in petto heeft gehouden. Een leider; een goede vriend.

Het kwam namelijk ter sprake omdat de chef van de schoonzoon naar onze stad verhuisd is en daar nog weinig mensen kent. "Dan nodig je hem toch gewoon uit bij jouw thuis", zei ik. "Jaaa, maar hij is wel degene die mijn salaris betaald", zei schoonzoon. "Geeft toch niks", ik weer, "de directeurs van deze tijd kunnen daar heel goed mee overweg".






2 opmerkingen:

Gezellig, laat gerust een reactie achter!