Over dingen en doetjes in Denemarken.

zondag 7 mei 2017

Dicht bij huis

Nou woon ik alweer meer dan dertig jaar in dit huis, dan kan de omgeving en wat er te vinden is me nog steeds verbazen.
Gisteren bij het boodschappen doen kwam ik een oude bekende tegen, die me vertelde dat ze net uit Houens Odde kwam, waar een prachtige boerderijwinkel is, vol met spulletjes uit de Franse Provence. Kijk, dan ben ik nieuwsgierig genoeg om dat even met eigen ogen te willen aanschouwen. De chef reed mee en begon al te dreigen met: laat je nu niet verleiden om van alles te kopen. Alleen als je het echt niet kunt missen. Ha, die mannen!


Houens Odde ligt aan de fjord van Kolding. Te bereiken via de oude Kolding Landevej.
En dan stap je in een Franse oase:




Maar heel naïef ben ik nu ook weer niet. De eigenaresse is een kunstenares in het inrichten en bij elkaar zetten van leuke en mooie dingen. Het ruikt er heerlijk naar die lekkere Franse zeepjes.
De tafels zijn gedekt met die mooie tafelkleden uit de Provence.
Het aardewerk is leuk, mooi, gezellig in warme Franse kleuren.
Alles lokt, bedelt, vraagt erna om in bezit te worden genomen.
Alleen heb ik het niet nodig.
Waterkannen, melkkannetjes, kopjes en bekers zijn in grote getallen in dit huis al aanwezig. 
De prachtige tafelkleden zijn te klein voor onze tafel.
Die crèmes en zalfjes, daar kan ik waarschijnlijk niet tegen.
Kruiden heb ik zelf in de tuin en die schattige jurkjes op de eerste verdieping passen beter bij kleine Franse maatjes.

Ik kocht slechts twee kleine ballerina's (10 cm. groot) om bij de twee eerder verworven toe te voegen.

Maar mijn ogen hebben genoten.
Ook van het ritje langs Gudsø Vig waar de raps/het koolzaad nu volop bloeit.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Gezellig, laat gerust een reactie achter!