Over dingen en doetjes in Denemarken.

zaterdag 5 januari 2019

Droge gist.

Droge gist (die uit een zakje) en ik zijn geen vrienden.
Ik had nog van allerlei restjes meel staan en besloot om er wat broodjes van te bakken.
Maar het deeg wilde niet rijzen...
Ik bakte ze toch; dan voer ik ze morgen aan de vogels, en ik maakte een nieuw deeg, nu met verse gist en gewone bloem.
Deze keer lukte het wel!


Het recept:

500 gram meel/bloem
2 dl. melk
50 gram gist
2 grote eieren
100 gram gesmolten boter
2 eetl. suiker
1 theel zout.

De melk ietsjes warm maken (heel louw-warm) en voeg daarbij de gist en de eieren.
Daarna voeg je de rest van de ingrediënten toe. 
Kneed totdat het deeg loslaat in de schaal (ik gebruik mijn Kenwood roermaschine). Laat het deeg een half uurtje rijzen en leg het dan op de met meel bestoven aanrecht. Verdeel het deeg in 16 - 20 stukken en vorm die tot bollen. 
Leg ze vrij dicht bij elkaar op een bakplaat (met bakpapier), bestrijk met geklopt ei en bak ze op ca. 200 graden in de oven in 12 minuten.
Je kunt ze invriezen...

Dit hoort helemaal niet bij het bak-verhaal, maar de zonsondergang bij het water in de stad was zo mooi:




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Gezellig, laat gerust een reactie achter!