Over dingen en doetjes in Denemarken.

vrijdag 13 januari 2012

Bijgeloof.


Bijgelovig ben ik niet....nou ja, een héél maar echt maar een héél klein beetje misschien, net als (bijna) iedereen. De vrijdag vandaag, vrijdag de dertiende, is ook tot nu toe ongemerkt aan mij voorbij gegaan, zij het niet dat er op de tv aandacht aan besteed werd. Want, ik heb het al eens eerder vermeld, de denen zijn erg bijgelovig.

Mijn schoonmoeder was er een pracht voorbeeld van; die kon met van alles en nog wat op de proppen komen wat onheil kon brengen. Dus ik vermoed dat ze vele "vrijdag de 13.ende" in een stoel heeft doorgebracht.

Een paar voorbeeldjes? zie hier:

* Geen schoenen op de tafel - daar komt ruzie van.
* Een spiegel gebroken - dat geeft zeven jaren ongeluk, tenzij je de stukken in een beekje gooit.
* Een zwarte kat op de weg - zout over je linker schouder strooien om ongelukken te voorkomen.
* Wasgoed aan de lijn op kerstavond - dan zou er in het nieuwe jaar iemand sterven.
* Een pasgedoopt kind - het eerste slaapje moet met de doopsjurk aan om het kind te beschermen.
* Dertien personen aan tafel - een knopspeld in het tafellaken steken; dat geeft 14 hoofden.
* Hopen dat iets je niet zal overkomen - drie keer onder de tafel kloppen.
* Jeuk in je linkerhandpalm - je krijgt onkosten.
* In je rechterpalm - je krijgt geld.

En dan zijn er nog tientallen aanwijzingen wat je wel en niet mag doen of dragen bij een begrafenis of een bruiloft of een...enz enz.....
Het is dus niet zo gek dat de grote baas hier veel bijgeloviger is dan mij.....Dat heeft ie van z'n moeder.
Ik geloof het allemaal wel!

1 opmerking:

  1. Leuke bijgelovigheden. Van sommigen had ik nog nooit gehoord. Ik ben ook niet zo bijgelovig.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!