Over dingen en doetjes in Denemarken.

donderdag 4 juni 2015

Stemrecht.

  • Morgen is het Grundlovsdag, de dag van de Grondwet. 
  • Morgen is het 100 jaar geleden dat vrouwen in DK stemrecht kregen.
  • Morgen is het Vaderdag, omdat dat altijd op Grundlovsdag gevierd wordt.
  • Morgen ga ik lunchen en koffie drinken en nog meer met mijn vriendinnen.
  • Morgen vliegt kleindochter naar Saint Maxime in Zuid Frankrijk met haar vriendin en diens grootouders...

Een jaar na Nederland kreeg ook Denemarken haar grondwet.


De vrouwen kregen in 1915 recht om te stemmen..
Dat wordt morgen groots gevierd, temeer omdat er de 18. juni verkiezingen worden gehouden voor het Parlement - Folketinget.

Je wordt niet goed van al die verkiezingspraatjes, van het elkaar zwart maken, van beloftes die waarschijnlijk niet na worden gekomen, van debatteren en duelleren, van rozen, ballonnen, stickers, posters en van kranten en pers die al het andere nieuws laten verdwijnen.
Wij gingen vandaag stemmen; per brief! Hebben we dat gehad, want mijn stem uitbrengen wil ik zeker! Maar nu hoef ik op de tv alleen maar naar leuke programma's te kijken!

En dan is het ook nog Vaderdag! Er wordt volop zon beloofd!


Ik ben er niet....ik ga zoals elk jaar de middag door brengen met mijn vriendinnen en laat Vaderdag over aan de kinders... 
Vieren met z'n allen, dát doen we een ander keertje!

En die Caroline.... Ja, die vliegt morgen naar de warme warmte van la France...... Voor een weekje zon, zee en....


vakantie. 
De meiden kregen vrij van school. Toch een voordeel met léérplicht in plaats van schóólplicht.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Gezellig, laat gerust een reactie achter!