Over dingen en doetjes in Denemarken.

dinsdag 22 januari 2019

Wie schrijft die blijft.

Dat zei mijn moeder altijd en verdraaid, het is nog waar ook.  Kijk maar naar degene die de notulen tijdens een vergadering schrijft. 
Of ikzelf als ik de website van het koor bij werk. Degene die schrijft doet dat op zijn/haar manier en een mens hoort nou eenmaal niet alles of interpreteert dingen anders. Het geschreven woord blijft staan - in elk geval zolang er nog iemand is die het leest of bewaart.

Ik schreef eerder dat ik een Noorse trilogie had gevonden bij de kringloop van het Røde Kors. Die trilogie begint in het jaar 1900 en stopt in 1999. De geschiedenis van Noorwegen en Denemarken zijn dicht met elkaar verbonden. De eerste koning die Noorwegen kreeg toen het een zelfstandige natie werd in 1905 was de Deense prins Carl, die als koning Haakon regeerde. Beide landen schrijven de geschiedenis van de twintigste eeuw. Maar die geschiedenis is niet hetzelfde. Er wordt met andere ogen gekeken, ervaren en beschreven. Wat is de waarheid? Die zal wel ergens in het midden liggen. 't Is wel interessant om te lezen!


schilderij : Laurits Tuxen.
Deze foto kwam ik tegen. De bruiloft van prins Carl met Maud van Engeland. Wat een pracht en praal! Destijds zorgden de koningshuizen voor verbindingen tussen landen; nu de EU. Maar....






1 opmerking:

Gezellig, laat gerust een reactie achter!