Over dingen en doetjes in Denemarken.

zaterdag 8 juni 2019

Waar een boek al niet goed voor is..

Ik las de dikke trilogie van Gunnar Staalesen en daarna las ik zijn detectives. Die spelen zich af in Bergen in Noorwegen. Ze vertellen over de fjelden/de rotsen en bergen, over de stad van vroeger tot nu, over het klimaat en de mensen.
Ik las de boeken van Jan Guillou, te beginnen met "Brobyggerne", de bruggenbouwers, die vertelt over het aanleggen van de fantastische spoorlijn naar Oslo die door vele tunnels en over het barse hoogland gaat.
Gunnar Staalesen naast het
standbeeld van "zijn" detective.
En ik was niet de enige. Vooral de boeken van Jan Guillou bleken erg bekend. Op de boot sprak ik onder andere met een Bergenser die me vertelde dat de boeken,  de detectives van Staalesen zo beroemd zijn in Noorwegen dat ze zelfs verfilmd worden én er is een standbeeld van de detective Varg Veum.

Kijk, dat alles wilde ik zó graag zien dat ik voor ons tweetjes een reisje boekte naar Norges Vestland/het zuidwesten van Noorwegen; met een bootreis aan het begin.
Norge, noemen de Scandinaviërs het; je spreekt het uit als norje, de Noren spreken de g uit als j.

Omdat foto's vaak meer zeggen dan geschreven tekst kun je hier even meekijken:


Op reis met vele grijze hoofden

De haven in Hirtshals in de kop van Jutland.
We varen met de Fjordlines. Vertrek 20.00 uur; aankomst in Bergen 12.30 de volgende dag.

Een fijne kajuit; met uitzicht!!

Drinks, een orkestje en dans aan boord.

De zon gaat bijna onder, 11 uur 's avonds.

Goedemorgen, we naderen Stavanger.
We werden wakker doordat de luidsprekers dit aankondigden.
Half zeven in de ochtend.

Stavanger, dé oliestad!
De Noren zijn rijk; de olievondsten hebben hen rijk gemaakt.
Iedere Noor, van baby tot oudje is goed voor meer dan een miljard Noorse Kronen.
De Noorse kroon is 20% minder waard dan de Deense; 
het minsteloon ligt hoog; de prijzen zijn hoog!

Hier gaan een aantal mensen van boord.
Die werken vast en zeker in de offshore industrie.


We varen weer, nu voorbij Haugesund.
Er was een overdadig en fantastische ontbijt-buffet aan boord. Voor ieder wat wils.
Gewoonweg overheerlijk!
Door skærgården /de archipel.

En daar ligt Bergen!



Sissel Kyrkjebø is geboren in Bergen. Bij het binnenvaren in de haven klonk het lied "Vestland Vestland" uit alle luidsprekers.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Gezellig, laat gerust een reactie achter!