Over dingen en doetjes in Denemarken.

dinsdag 13 oktober 2020

Een kilo koffie.

Een kilo koffie, drie pond boter, 2 pakken roggebrood (het Deense - niet te vergelijken met dat wat je in NL kunt kopen) een paar flinke stukken kaas en nogal wat meer, dat is er de laatste tien dagen doorgegaan.

Ik was jarig en vanwege die kl*** Corona heb ik het in meerdere etapes gevierd. Dan was er ook nog die hele gezellige en goede timmerman die met ietwat hulp van de chef afgelopen week onze werkplaats opnieuw heeft betimmerd en die graag een snee brood of cake bij z'n ochtend kopje koffie wilde, een boterhammetje mee at met lunchtime en nog even een bakkie in de namiddag. 

Gezellig allemaal; fijn, leuk en een beetje duur, ook al bakte ik veel zelf. Maar zo fijn dat ik dit kan doen en mag meemaken! Gewoon wat zuiniger aan de rest van de maand!

Vanmiddag kwam mijn dementerende buurvrouw op bezoek. Zij, met wie we zoveel uren samen geweest zijn. Twee jaar geleden werd ze weduwe en sinds die tijd "ging's bergab".


Het huis is nu in de verkoop; de sleutels van een flatje kunnen de eerste november worden gehaald; nu is ze helemaal van de kaart en denkt dat ze morgen al moet verhuizen. Gelukkig is er een dochter die heel vaak komt en met alles helpt. Zielig toch. Ze was hier van twee tot vijf en heeft de hele tijd oude verhalen verteld....en wat gehuild...

4 opmerkingen:

  1. Als ik je log lees, geniet ik weer van Denemarken.
    Soms zou ik er gaan wonen, maar wil mijn kinderen niet achter laten.
    Ondanks orona heb je toch je verjaardag kunnen vieren.
    Maar Vanaf nu ging het bergafwaarts voor je buurvrouw is minder mooi.
    Trouwens een vraag, ben je Nederlands van geboorte? Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik ben Nederlandse van geboorte maar heb nu allang de Deense nationaliteit. Iets gemakkelijkere met reizen. Ik heb tot mijn 25 jaar in NL gewoond en daar gestudeerd. Ik woon al 45 jaar in Denemarken. Het is een mooi en rustig land. Van Nl mis ik eigenlijk alleen mijn familie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog gefeliciteerd met je verjaardag. En wat triest voor je buurvrouw zeg...

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!