Over dingen en doetjes in Denemarken.

donderdag 21 april 2022

Met zonnig weer ben ik buiten. Heerlijk. Twee dagen flink gewerkt in de tuin; gisteren in de "moestuin".




De heg geknipt, de efeu (klimop) ingekort en de perken redelijk schoon van onkruid. De nestkastjes naar een schaduwplek verhuisd; die kregen te veel zon. De bessenstruiken zijn al groen, de rabarber komt op, het daslook en de peterselie....Als ik nou elke dag een paar uurtjes tuinwerk doe dan ziet alles er weer vrij netjes uit. 

"Det er forår og alting klippes ned; der beskæres i buskadser og budgetter": klinkt het in een lied van Benny Andersen, de (on)gekroonde koning van Deense liederen. Het is voorjaar en alles wordt geknipt, er wordt gesnoeid in alle struiken én in de budgetten...Klopt. Alles wordt duurder, duurder, duurder. Het geplande budget kan de vuilnisbak in. Ik ga maar achter de koopjes aan. Een liter rapsolie (koolzaadolie) kostte eerst 9,95; nu 19,95. Kronen dan, anders was het nog erger. Een beetje merkwaardig is het wel, want koolzaad wordt hier volop verbouwd. Maar ja, als de ene begint dan gaan de anderen mee.....

Als de zon schijnt hoeven we niet te stoken; dat scheelt ook weer. En boodschappen doen gaat met de fiets. Nadenken schaadt niet. 

Ik ben begonnen met vergeten brei-en haak projecten af te maken. Een sjaal, een stukje deken en dit kussen.


Er ligt nog meer "vergeten" handwerk in de kast. Dat is echt een voorjaar-zomer dingetje om te doen. Ik denk trouwens niet dat ik de enige ben die vaak impulsief aan iets nieuws begin..

Tussen de bedrijven door lees ik. Bij Jeff, waar we met Pasen waren, leende ik drie boeken; een boek heb ik geleend van Sandra en het bovenste van mijn brei-vriendin. 


Ik zie dat de meeste boeken van Deense schrijvers zijn behalve het bovenste boek. Dat is van Lisa Jewell en in het Nederlands heet het "Toen was ze weg". Het boekt vangt vanaf de eerste bladzijde.

Dat was het zo'n beetje. Spannend...niet echt. Maar wel fijn.


3 opmerkingen:

  1. Heerlijk om in je tuin te werken, zeker met het mooie weer en dan dragelijke werk temperaturen.
    De prijzen voor onze dagelijkse behoeften zijn inderdaad flink gestegen.
    Hier is het een stuk stiller in de buurtsuper.
    De vergeten brei-en haak projecten af maken is een goede voorbereiding op het najaar.
    Niet elke dag beleven we iets spannends,als je maar hebt genoten van de dag. Hans

    Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
    Het programma is beluisteren op de pagina “Bank’s Radio”

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Benny Andersen, weer zo'n heerlijke muziek. Bedankt! Thérèse

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik werkte vandaag ook de hele middag in de tuin. Alle onkruid weg gepeuterd. Ligt er nu weer picobello bij. :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!