Over dingen en doetjes in Denemarken.

zaterdag 3 december 2022

Wentelteefjes en Pariser Bøf op 3 december.

Oud brood? Geen probleem: daarvan maken we lekkere wentelteefjes. Ken je ze nog? Natuurlijk! Wij aten ze vandaag bij de lunch.  Nog een paar sneetjes oud brood over? Dan eten we vanavond Pariserbøf.  Lekker en gemakkelijk. 


We schrijven weer 3 december.
Op de kalender bij ons moeder thuis stond er op die dag: "Papa", het was zijn verjaardag; 3 december. Een verjaardag waar ik me helemaal niets van herinner...
We woonden destijds in Dordrecht, ver weg voor de Brabantse familie (destijds in ieder geval). Die kwamen echt niet over voor een verjaardag. Waarschijnlijk kwamen er vrienden over de vloer, maar dan lag ik allang in bed. Toen ik net zeven jaar was werd hij ziek en lag met zijn verjaardag op bed in de huiskamer. "Maagzweer", zei de dokter, "zes weken bedrust". 
Het was geen maagzweer, maar het werd wel zijn laatste verjaardag. Op de verjaardagskalender stond - tot mijn moeders dood - zijn naam : "Papa". 
Het is al heel lang geleden.... Toch denk ik er elk jaar aan; op 3 december.


7 opmerkingen:

  1. Zolang mensen nog aan je denken, ben je niet echt weg, he? Wat ik wel altijd een rotgedachte vind: nu zou dit soort aandoeningen veel eerder zijn opgemerkt en eventueel goed behandeld kunnen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wentelteefjes ken ik wel van vroeger.
    Het blijft een gemis om je vader niet zo bewust te hebben meegemaakt. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind je kaars zo mooi Dorien. Wat leuk met die data erop. Zulke kaarsen heb ik nog nooit gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat tragisch toch om je vader al zo vroeg te verliezen. Mooi dat jouw moeder dat jaarlijks op de kalender schreef.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ach, zo jong nog. Jullie hele gezin eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En nog even over de kaars. Ik heb er ook zo een, maar veel dunner. Ik vergat hem uit te blazen en ben nu al op dag 11

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!