Over dingen en doetjes in Denemarken.

vrijdag 3 november 2023

Snoep en wijn.

Halloween snoepgoed. Voor als er kinderen langs komen. Ik had het klaargezet omdat ik zelf een paar uurtjes weg moest die avond. Ahum, er was nog veel over toen ik thuiskwam. "Niemand geweest" zei de chef. (toch hebben er "muizen" aangezeten 😂) Later kwamen er een stuk of zeven aanbellen die allemaal wat lekkers kregen.


Ik was een paar uurtjes naar een wijn-proef avond geweest. Met een sommelier die leuk kon vertellen en volgens mij ook veel kennis van diverse soorten wijn had. Dat heb ik niet, dus heb ik best veel geleerd die avond. Dat bijvoorbeeld slechts een klein procent van alle wijnen er beter op wordt als je die langer dan een paar jaar bewaart. De rest is binnen een jaar of wat klaar voor consumptie. 


Ik wist ook niet dat je na opening van portwijn de fles moet bewaren in de koelkast en dan niet langer dan 4 tot 6 weken. Een beter soort port is het lekkerst als je hem binnen 3 dagen opdrinkt en de allerduurste/beste verliest al na 4 uurtjes haar aroma en smaak. 
Er waren wijnen uit Italië (Pinot Grigio 2021 en Appassimento), een heerlijke (Blackbird 2019) uit de USA, wijnen uit Frankrijk en Spanje (dat is niet mijn smaak), de port natuurlijk uit Portugal (Romariz 2003) en een fantastische rum van Barbados (Mez-clado- julerom). 

Maar ik kocht niks. De chef drinkt nooit en ik neem een glaasje wijn bij een feestelijke gelegenheid. Nu had ik natuurlijk alvast wat kerstcadeautjes kunnen aanschaffen, maar dat vind ik nog te vroeg. Ik bewaar wel m'n briefje met aantekeningen! 
En die halflege fles port kan in de kerst-sauce. Skål!

PS: voor de liefhebbers van port: 2017 was een superjaar! 

1 opmerking:

  1. Ik krijg nooit kinderen aan de deur, maar Sint Maarten is populairder dan Halloween.
    Een wijn-proef avond is wel gezellig, of moest je de wijn ook uitspugen. Hans

    @ Lenny Kuhr is toch een bijzondere zangeres, mag haar wel.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!