Over dingen en doetjes in Denemarken.

woensdag 23 november 2011

Een kerkschip.

Een beetje triest, maar vandaag was ik naar een bijzetting in de kerk van Taulov (een dorp onder de rook van Fredericia). De man van mijn collega was na een kort ziekbed toch nog plotseling overleden. Dan ga je natuurlijk mee naar de kerk. En omdat het toch een beetje ver van me af is (ik kende hem niet echt) keek ik rond in de dorpskerk, die een paar jaar geleden gerestaureerd is. Taulov kirke is gebouwd in de middeleeuwen en ziet er uit zoals de meeste deense dorpskerken er uit zien; wit gekalk met rode daken.
En in alle dorpskerken hangt een schip. Geschonken door een koopman, wiens schip veilig en met volle lading aangelopen was; door een familie als dank voor een redding van verdrinkingsdood of gewoon gekocht door de menigheid omdat er nu eenmaal een schip in een dorpskerk hoort te hangen.


De deense staat kent nog steeds een staatskerk. Er is (natuurlijk?) geloofsvrijheid en daarom zijn er kerken of zalen voor "anders denkenden",  maar voor de rest krijg je het lidmaatschap van de deense Luthers Evangelische staatskerk cadeau bij je geboorte. In deze staatskerk zijn de geestelijken ambtenaren, vandaar dat zij ondermeer de bevoegdheid hebben om een huwelijk af te sluiten. En omdat de kerken bezit van het rijk zijn, wórdt er nogal wat geld aan toe geschoven. Niks geen "zelf sparen en betalen", maar gewoon op de begroting staan!
De andere religies knokken al jaren om op dezelfde manier "geholpen" te kunnen worden, maar dat gaat (tot nu toe - hoelang nog?) niet door.



1 opmerking:

  1. Bijzonder, zo'n staatskerk. Ik kan me voorstellen dat de overige kerken graag mee zouden delen in de financiën.

    En dan maar hopen dat het schip blijft hangen...

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!