Over dingen en doetjes in Denemarken.

donderdag 23 april 2020

Nog niet

Nee, ik ben nog steeds niet klaar met schilderen. Vandaag werkte ik de hele dag samen met de chef om een foodtruck te decoreren. Daar tussendoor drukten we kunstplakaten. Dus...geen tijd.


We aten onze boterham buiten in het zonnetje. Kijk nou eens, een streep in de lucht. Er is een vliegtuig overgevlogen.
Dat zie je bijna niet vandaag de dag.


Wat is het toch heerlijk rustig op straat en in de lucht.
Stil in de stad.
Ja, ik vind het ook sneu voor de middenstand. Een aantal winkels geven het op. Het voorjaar (en de zomer) is bij uitstek dé tijd voor confirmaties en bruiloften en, zeg nu zelf, een aanleiding om iets nieuws te kopen. Nu even niet; we zijn toch gewoon thuis en onder ons. De kleding van vorig jaar en het jaar daarvoor en daarvoor is nog goed genoeg ;-).

Maar rustig is het. Geen gejaag en gestress. Geen getoeter en geen files. Het aantal verkeersslachtoffers is sinds 1985 niet zo laag geweest.
Ik hoorde van een vroedvrouw in het grote Skejby ziekenhuis bij Aarhus dat er bijna geen te-vroeg-geboren kinderen zijn. Zou het kunnen dat "rustig aan" een mede oorzaak is?

De wateren rondom de stad zijn zo blauw, zo blauw (komt natuurlijk ook omdat de zon schijnt).
De lucht is zuiver; de natuur herstelt zich. Ik hoor zoveel vogels fluiten; ik zie de bezige bijen en hommels; ik hoor de stilte.

Morgen zal ik toch eerst het huis wat gaan poetsen. De spinnen vinden het wel gezellig hierbinnen en ik zag ook een paar mieren langskomen.


De chef bakte rustiek brood.  Zo'n brood met zelfgemaakt zuurdesem dat daarom drie dagen lang "in de maak" is. Heerlijk (maar ik geloof dat hij het zelf wat minder lekker vindt).

Ik zette sla-plantjes en selderie. Vulde de vijver met water terwijl de vogels zaten te wachten. Maakte mijn breiwerk af - alweer een vest - daar kun je er nooit teveel van hebben; nu moet het even gewassen worden. Zomers ligt mijn breien stil. 

Ik lees wel drie boeken door elkaar. Een luisterboek, een e-boek en een papieren boek. Heerlijk toch. Al moet ik erbij zeggen dat ik van een luisterboek wel af en toe in slaap val en weer een stuk terug moet spoelen. 

Tja, meer spannend kan ik het niet maken.


1 opmerking:

  1. Dat kan ik echt niet, verschillende boeken door elkaar lezen. Oh en dat brood, daar zou ik mijn tanden wel in willen zetten ...

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!