Over dingen en doetjes in Denemarken.

woensdag 8 april 2020

Radio uit.

Ik heb de radio uitgezet. Jéminéé wat een gezeur! 
Vanaf 15 april mogen de kleine kinderen en de laagste klassen weer naar de crèche en naar school. Dat zegt de regering en ik vind er wel wat logiek in zitten. De kleinsten worden het minste ziek; als zij weer "opgepast" worden kunnen de ouders weer aan het werk buitenshuis of ze kunnen zich beter concentreren op het thuiswerken.
Maar wat een protesten komen daar uit voort!
"Mijn kinderen zijn geen proefkonijnen". Zielig als ze (misschien) ziek worden". "Je kunt kinderen niet uit elkaar houden, dus de besmettingskans is groter" en ga maar door...
Eerst zaniken omdat alles stil ligt, de kinderen thuis onderwijs krijgen, thuiswerken moeilijk is, maar als er dan heel voorzichtig een opening komt is het ook niet goed.
Daarom zette ik de radio uit. Ik kreeg er slechte zin van.



Mijn dochter zit in het onderwijs en vandaag hebben ze gepland hoe de kinderen naar school gaan. De kinderen van de børnehave (crèche) gaan de dagen in het bos doorbrengen. Er zijn diverse mobiele toiletten en wasbakken gearriveerd.
De kinderen van de nulde (= kleuterklas) tot en met de vijfde moeten op verschillende tijdstippen naar school. Carl moet b.v. om kwart over acht op school zijn, anderen om precies acht uur. Niet vroeger en ook niet later. Dan komt hij in een klas met tien andere kinderen. Het speelkwartier ligt ook op verschillende tijdstippen. Je mag met vijf kinderen spelen. En voor, na, tijdens de schooluren worden de handen goed - heel goed - gewassen. De school gaat om twee uur uit. De leraren hebben 's morgens de oudere klassen aan de gang gezet met thuis-huiswerk. Om twee uur kan dit dan via pc - video samen met de leerlingen worden nagekeken en besproken. 
Een hele puzzle. Ik hoop dat het lukt.



Enfin, eerst wordt het Pasen. Weet je nog; de eerste zondag na de eerste volle maan na de voorjaarszonnewending. Gisterenavond zag ik de volle maan opkomen. In de schemering. Zondag is het dus Pasen. Dat wordt voor iedereen een stille, vreemde, aparte Pasen.


De gereedschapsschuur is af. De haken voor het tuingereedschap moeten er nog in geschroefd worden en ooit moet hij ook nog in de verf worden gezet, maar nu kan hij in gebruik genomen worden.


Het duurde iets langer dan gepland, maar er kwam elke keer werk tussen. Haha. Hier ligt een groot reclamebord te drogen in de zon.


Het was ietsje koeler dan gisteren dus haalde ik een vestje. Dit heb ik gebreid van garen dat mijn schoonvader op de stadswallen vond na de grote brand in 1980!! Dat is VEERTIG jaar geleden. Ik heb dat vest heel veel gedragen en het is nog als nieuw. Dat moet kwaliteitsgaren geweest zijn!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Gezellig, laat gerust een reactie achter!