Over dingen en doetjes in Denemarken.

donderdag 17 december 2020

Mis gegokt.

Wat zei ik? Dat de winkels niet dicht zouden gaan? Nou, dat doen ze dus wel. De grote - de grootste - winkels, met meer dan 5000 m2 gingen vandaag dicht. En vanaf  kerstavond, de 24ste, gaat alles op slot behalve de winkels waar ze eten verkopen. Voorlopig tot de derde januari, maar dat kan best verlengd worden. 

Dochterlief kan nog net het nodige voor haar badkamer kopen. Een aanrechtblad, een WC en afvoer, leidingen enzo. Dan kan de badkamer afgemaakt worden in de kerstvakantie.

Ach, we zullen niet verhongeren; gelukkig hebben we elkaar en de kinders plus-plus; niemand is ziek (afkloppen) en we hebben een warme winter die vreselijk saai en donker is, maar wel erg energiebesparend. Om iets tegen dat donkere te doen heb ik de kerstboom gezet. Dat heb ik in alle jaren dat ik hier in DK woon nog nooit gedaan, zo vroeg. Maar het geeft wel gezellig licht. Onze kerstboom is er een vol herinneringen. Dingen die de kinderen gemaakt hebben, gevlochten harten en kaboutertjes, vlaggetjes die sinds 1918 een traditie zijn hier ter land, een kerstbal uit New Zeeland, uitgestansde metalen klokjes van ons eerste bedrijf, een Maori zakje voor snoepjes, een lametta snoer van onze allereerste kerstboom, de ster van Bethlehem aan de top, engeltjes net daaronder en elk jaar een maf ding om het jaar te betonen. Dit jaar een traktor. Vanwege dat nertsschandaal en de boeren die met traktoren Kopenhagen en Aarhus bezetten. Ik had er misschien een mondkapje in moeten hangen, maar ik ben die dingen onderhand zat. Maar ja, wat moet dat moet! De chef gaat al helemaal de supermartkt niet in maar bestelt onze levensmiddelen on-line. Ik moet zeggen dat dat wel een gemak is. Nu heb ik een voorraadje aangelegd in de ruimte in de werkplaats, ons "fadebur" - voorraadskast.


De vlaggetjes zaten in de war. Het uit elkaar halen duurde wel even...maar het was eigenlijke goede meditatie. Stil zitten en ontknopen 😏. Net als puzzelen....maar dat ga ik pas in januari doen.


Morgen "even" naar Rødding, waar we folie op vier ramen gaan zetten. En daarna geen! montagewerk meer heeft de chef beloofd. Eerlijk is eerlijk, we worden ook een dagje ouder.

Tot slot deze; die vond ik een aantal jaren geleden.
Voor alle rebellen, klagers, oproermakers en alle zichzelf-ophemelenden:




8 opmerkingen:

  1. Ook hier gebeurd het zelfde, lockdown.
    Eigenlijk kunnen we er ook niet omheen willen we weer een normale samenleving krijgen.
    Dochter was er op tijd bij en zo heb je ook wat te doen in huis.
    Verstandig om nu al de gezelligheid in huis te brengen.
    Wat is het Deense woord voor gezelligheid?
    Ik heb de levensmiddelen ook on-line besteld, zie me zelf nu niet sjouwen.
    Maar nu kan men al niet meer leveren, zo druk is het geworden.
    Wens jullie al vast fijne dagen. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een gezellige boom hebben jullie. En wat een mooie uitspraak aan het slot van je blog

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij jullie dus ook een strenge lockdown. Zo'n kerstboom zorgt inderdaad voor een stukje gezelligheid : )

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Dorien,

    we zullen niet verhongeren.
    Zo is dat en we maken er wat van.

    de boom is sschitterend!

    groetjes en prettig weekend, Marlou

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hygge alom dus ;-)
    Leuke kerstboom ook.
    Waarom folie op ramen? Is dat tegen de kou of namen voor bedrijven of zoiets?

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!