Over dingen en doetjes in Denemarken.

zondag 14 maart 2021

In de greep.

Soms lees ik aan een stuk door. Lees, luister en droom van alles door elkaar. De laaste twee boeken die ik las waren Zweedse "crimies" van de schrijfster Emelie Schepp. Hele spannende boeken , maar af en toe denk ik dat er óf iets mis is in Zweden óf de schrijfsters/schrijvers in dat land een stevige portie fantasie bezitten wat misdaad betreft. Ook de nieuwe Wallanders spelen zich af op het verlaten platteland, waar duistere dingen gebeuren. Brrrr, mensen met zieke geesten, mensen die trauma's in hun jeugd hebben opgelopen vanwege godsdienstwaanzin of misbruik. Nogmaals brrr. Nog net geen nachtmerries, ha!

Nu lees ik: "To brødre = Twee broers" van Ben Elton. Over twee jongens die in 1920 worden geboren in Berlijn. De ene is Jood, de andere Ariër en geadopteerd door de Joodse ouders. Het verhaal loopt vanaf de jaren 1920 via revolutie, opstanden, inflatie, de brullende twenty's, jazzclubs, beurscrack, werkeloosheid, Hitler, Jodenhaat tot aan de DDR en Londen in 1956.

Ik ben nog maar net begonnen met lezen maar het voelt al meteen intens. 




Het was ook echt "leesweer" de laatste paar dagen met die regen en wind.


Maar de jeugd ging toch naar de zeilschool. Zie hier de optimistjollen in een grijze, grauwe zee. En zie hier het verschil met vandaag. Wel koud, maar zonnig en redelijk weinig wind.


Mooi plekje hier. Doet me denken aan het lied van de Deense band Gnags...

Når jeg bliver gammel .....als ik oud ben
Så vil jeg sidde på en bænk......dan wil ik op een bankje zitten
Der hvor havet slår ind over molen....daar waar de zee over de kade klotst
Og ta imod duglette perlestænk.....en dauwfrisse druppels vangen
Af hav, når det glitrer i solen...van zeewater, dat glittert in de zon

''''''''''''''''

Når jeg bliver gammel.......als ik oud ben
Så vil jeg sidde på en bar..... dan wil ik in een café zitten
Der hvor havet slår ind over molen..... daar waar het zeewater over de kade klotst
Og dele rødvin med memoirer....om een fles rode wijn en memoires te delen
Med de andre gamle i solen.... met die andere oudjes in de zon.



Nou ja, geen slecht perspectief toch?!



6 opmerkingen:

  1. O wat wil ik dit graag op een bankje aan de deense kust
    Pff als dat nog eens zou kunnen, heimwee naar denemarken
    Gr j.s

    Gr j.s

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In een goed boek kun je letterlijk verdrinken.
    Het was echt een heftige week wat het weer betreft.
    Gnags -o- Når Jeg Bliver Gammel, spreekt me wel aan, net geluisterd.
    Zal hem voor je draaien in de volgende aflevering. :)
    Ik zit nu al vaak op een bankje even weg te dromen. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Dorien,

    dat gevoel had ik ook bij de IJslandse schrijvers.
    Eén en al grijsheid en kommer en drugs...
    Arnaldur Indridason is er meester in.
    Wel spannend, maar ik ga meer voor de zon!

    groetjes, Marlou

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ ook hier zie je veel zwerfvuil, ook al is er elke dag iemand bezig het op te ruimen.
    Het afval in de container wordt later gesorteerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat lijkt me toch wel een heel mooi boek. Zie dat het helaas nog niet in het Nederlands verschenen is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een gezellig lied en ik vind het ook zo leuk dat het woord oud in de Deense taal, gammel is.
    Zo leer je nog eens wat. Ga eens zoeken naar de andere coupletten !

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!