Over dingen en doetjes in Denemarken.

vrijdag 10 september 2021

Vadertje Langbeen.

Deze zat vandaag op de broodplank. Hij of zij is niet de enige die deze dagen naar binnen fladdert. Ik zocht op wat voor nuttigs ze doen of zijn. Ze zijn het meest nuttig als larven. Die larven zitten vol proteinen en de nestbouwende vogels zijn er dol op. De larven leven onder grasvelden en vreten aan de wortels. Vooral de eigenaars van golfbanen zijn blij dat de vogels ze snoepen. De volwassen langpootmug, die wij hier stankelbeen noemen, hoeft alleen eitjes (zo'n 1500 stuks) te leggen in haar korte leventje.


Op de foto hierboven zie je de schaduw van het insect. Toen dacht ik meteen aan het boek (en de film en de musical en nog een film) van Vadertje Langbeen.


Ouderwets, simpel, romantisch...



Toen ik gisteren even rondsnuffelde bij de kringloop van het Rode Kruis zag ik deze huisjas, kamerjas, robe-de-chambre. Echt iets uit de tijd van Vadertje Langbeen. Zou iemand zoiets tegenwoordig nog gebruiken?

5 opmerkingen:

  1. Het verhaal van de larven kende ik niet, maar heb ook geen golfbaan.
    De foto is is zeker heel mooi geworden, een klein monstertje.
    Goei vraag, maar ik draag geen kamerjas. Hans

    Ot. Heb een verzoekje voor je gedraaid in de show.
    Lauren Daigle - You Say
    Het programma is beluisteren op de pagina “Bank’s Radio”

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik zo'n jasje zie, dan denk ik meteen aan een baron of graaf, die dat dan draagt als hij bij de open haard in zijn kasteel zit en een glas cognac met een sigaar geniet. Maar de tegenwoordige baronnen en graven werken zich een slag in de rondte om hun landgoederen in stand te houden. Die lopen in een t-shirt met een spijkerbroek en rubber laarzen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aaah... Vadertje Langbeen. Een van mijn lievelingsboeken

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!