Over dingen en doetjes in Denemarken.

dinsdag 5 oktober 2021

Dit keer geen lang blog. Ik (wij, want de chef hielp) bakte abrikoos-marsepein flappen. Een traktatie voor het koor; gebruikelijk als je (bijna) jarig bent. 

Het ruikt hier héérlijk in huis.

We hebben er eentje geproefd. Lekker!! Nu maar hopen dat ze knapperig blijven tot vanavond.

Gisteren deden we weer een film. Een Deens/Zweeds/Noorse produktie over koningin Margrete de eerste. (Die we nu hebben is Margrethe de tweede ;-).

Margrete nummer een was degene die Noorwegen, Zweden en Denemarken verenigde in de Unie van Kalmar (1397). De unie omvatte ook Finland, IJsland, Groenland en de Farøe-Orkney-en  Shetlandseilanden. Sleeswijk en Holstein hoorden toendertijd nog bij Denemarken.  

Een sterke Unie om de dreiging van de Pruisen/Duitsers te weerstaan. De Unie bestond 126 jaar, waarna Zweden zich uitschreef terwijl Noorwegen en Denemarken  lid van de unie bleven tot 1814.


Een stukje geschiedenis. Een mooie film met een goed tijdsbeeld van die tijd.



 





 

6 opmerkingen:

  1. Nou, abrikoos-marsepein flappen, krijg gelijk trek.
    Van zo'n traktatie mag het huis lekker reuken.
    Denk dat men nu met nog Unie van Kalmar een flinke vuist konden maken. Hans
    @ Het boerderij type, heb ik opgezocht.
    Nooit geleerd op school, terwijl ik op een dorp ben opgegroeid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Dorien!

    Wat lijkt me dat een heerlijke trakatie!
    Goed idee.
    Ik denk, dat ik mijn koor ook maar eens ga verrassen met zo'n abrikozen lekkernij!

    groetjes, Marlou

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je schreef: Het leven bestaat nu eenmaal voor 99% uit gewone dingen.
    Een zegen als je dat begrijpt.
    Velen accepteren dat niet meer, helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik begrijp niet waarom mijn reacties hier niet verschijnen. Ik had gisteren namelijk de vraag gesteld hoe dat ging met die marsepein.
    Over jullie koningin heb ik een filmpje gezien. Het lijkt mij een leuke aparte dame. Ze verschijnt als verrassing op een schouwburgtoneel en geeft de acteur die vaak haar personage speelt een cadeautje dat ze zelf uitpakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh nu lukt het wel,zie ik. Ik weet nu weer waarop ik met Griemmank naar wordpress.com ging. Blogspot was mij te grillig toentertijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nog net op tijd (want net terug van vakantie): gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!