Over dingen en doetjes in Denemarken.

zondag 5 februari 2023

Op verzoek: Appeltaart uit het boekje van Dr.Oetker


Appeltaart.

Deeg (voor een springvorm van 26 cm doorsnede)

100 g boter of margarine 

100 g suiker 

1 zakje vanille suiker 

2 eieren 

3 druppels citroenaroma 

1 mespuntje zout 

125 g bloem 

3 g (3 afgestreken theelepels) bakpoeder.

Om te beleggen

500-700 g appelen

Om te bestrijken

2 eetlepels abrikozenjam (ik gebruikte onze appelgelei)

Bestrooien met wat poedersuiker.

Roer de boter/margarine tot room en voeg lepel voor lepel de suiker met de vanillesuiker toe; daarna één voor één de eieren, het aroma en het zout. Dan wordt de met bakpoeder gezeefde bloem er doorheen geroerd.

Doe het deeg (kleverig deeg, dus je hoeft het niet uit te rollen) in een ingevette springvorm en strijk het een beetje glat met een deegkrabber (even in water dopen).

Om te beleggen worden de appelen geschild en oftewel in vieren gedeeld of in partjes gesneden. Leg dit rond in een krans maar laat een deegrandje van ca. 1 cm aan de kant vrij.

Bakken ongeveer een 30 minuten (de mijne was wat eerder klaar) ca. 180 graden warmlucht.

Na het bakken de warme taart met jam bestrijken en als de taart is afgekoeld bestrooien met wat poedersuiker. 


4 opmerkingen:

  1. Hartelijk dank. Ik ga hem zeker maken. Als het is gelukt laat ik hem zien op mijn weblog ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is lang geleden dat ik iets heb gebakken, samen met de kinderen altijd leuk om te doen. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankjewel voor het recept! Ik krijg er helemaal zin in.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit recept staat in het Oetker kookboekje van mijn schoonmoeder(1904-1980) uit de jaren 50(?); alles is hetzelfde behalve de taal. Bij mij staat ‘men roert’ en ‘ men doet’ en de appelen(!) worden in vieren verdeeld en men kerft de buitenkant van de partjes in en legt deze in de vorm van een krans op het deeg. Grappig dat dit recept zo lang bestaat en nog steeds populair is. Een lekkere appeltaart!

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!