Over dingen en doetjes in Denemarken.

zaterdag 20 mei 2023

24.05.1924

Dat is 99 jaar geleden; het is mijn moeders geboortedatum.

Op de salontafel staat een vaas met seringen. De boom staat in volle bloei en ja, ik weet echt wel dat ze maar van korte levensduur zijn als je ze afknipt maar ze ruiken oh zo lekker. En die boom is groot genoeg; die mist dit boeketje niet. 


Een vaas met bloemen op tafel. Ook een beetje voor "ons" moeder, die vijf jaar geleden haar laatste verjaardag vierde en kort daarna overleed.

 Onder de tafel ligt het oude vloerkleed. "Een echte pers", haar trots waar ze zo zorgvuldig voor gespaard had. Een kleed dat jarenlang bij ons thuis lag. Nu ligt het hier in onze woonkamer, voorzien van lichte slijtplekken en herinneringen.


Deze foto is uit het album van 2011
Wat zag ze er toen nog fris uit;  op 87' jarige leeftijd.

Wat hebben we toch veel verjaardagen gevierd. Vroeger met haar eigen grote familie én de nog veel grotere schoon-familie zat het huis vol. We hebben wat aangesleept mijn zus en ik   (waar waren de jongens eigenlijk?) met koffie, gebak, een citroentje met suiker, een bessenjenever, een biertje of een cognacje. Vele jaren later werden de meeste verjaardagen alcohol-vrij. "Ik moet nog rijden"; "Anders slaap ik zo slecht vanacht"; "Het mag niet van de dokter". zuchten de gasten. "Hoe kun je nu feest vieren op een glaasje water" mompelde mijn moeder dan.

Later, toen wij kinderen al lang het huis uit waren kwamen "de tantes" (haar zussen en schoonzus) in de loop van de ochtend en vertrokken rond een uur of vier, na de koffie met gebak, de vruchtenbowl, de snacks en een glaasje met? en tot slot de broodjes met ham of kaas.

Ach, er zijn er nog maar weinig over van die oude generatie. En de nazaten ervan...tja, ik denk niet dat ik ze zou kennen als ik ze op straat tegen zou komen, alhoewel Facebook een handje helpt met het contact met een aantal van mijn neven en nichten. 

En eerlijk is eerlijk...ik mis het best een beetje... Dat had ik vroeger nooit gedacht.

2 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige foto van je moeder. En een mooi verslag van hoe de verjaardagsvisites (meestal) verliepen. Ik heb ook vaak mogen 'helpen', bij opa en oma, en opblijven bij mijn eigen ouders als ze visite kregen, wat voelde je je groot.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja zo ongeveer ging dat bij mijn moeder ook. En ook ik mis het een beetje!

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!