Over dingen en doetjes in Denemarken.

zaterdag 15 juli 2023

Zomerse zaterdag.

Het was ook hier een warme dag, maar ik had mezelf beloofd om de kanten van het grasveld te knippen. En omdat ik dan langs de borders kom dacht ik, ach wat, ik zal maar eens gaan wieden. Met de "franse slag", dat wel, maar ik was tot de middag bezig en had een volle grote zak met onkruid enzo. De tuin is ervan opgeknapt. 


Ik plukte ook de laatste bessen in de groentetuin. Bøjsenbær, een kruising van kroezels en zwarte bessen, en ja, mijn struikje met groene kruisbessen gaf ook een schaaltje vol. De bessen gingen de diepvries in nadat ik ervan gesnoept had. Heerlijk om taarten, cupcakes en zo te vullen van de winter.

De chef moest nog een nieuw handvat maken voor de koelkast bij de dochter. Die ging zelf op vakantie ;-)) maar "Far kan het maken" nietwaar. De poes moest naar buiten, er moest wat gehaald worden bij een "doe het zelf" zaak en voor ik het wist was het vijf uur. Even naar de tour gekeken, want het is spannend  dit jaar. Daarna maakte ik heel simpel "Spaghetti Carbonara". De chef fietst zaterdags altijd naar de markt om heerlijke kaas te halen. En "Guld Mathies" en een "Harvati". Die kaas is binnen een week verorberd op twee kleine stukjes na. Meestal rasp ik die, maar deze keer wilde ik het gebruiken voor de carbonara.

Op de Italiaanse manier:

220 gr droge spaghetti, 100 gr kaas (Pecorino Romano en/of Parmezaan; ik gebruikte dus de overgebleven kaas restjes en wat parmezaan) 50 gr bacon in stukjes, een heel ei en twee dooiers en peper. 

Water opzetten en de spaghetti koken.

Intussen de bacon verwarmen (matige warmte) totdat het vet gesmolten is. Het ei en de dooiers mixen met de kaas en veel vers gemalen zwarte peper. De spaghetti afgieten (bewaar wat vocht!) en bij de bacon doen. 30 seconden roeren, zodat de spaghetti het vet opneemt. Voeg evt meer vocht toe. Neem de pan van het fornuis en roer de massa met ei en kaas door de spaghetti. Roeren tot alles lekker dik en cremig is. Klaar; binnen een kwartiertje. 

Ik had net opgeruimd toen Casper even kwam buurten. Alleen is maar alleen als iedereen op vakantie is. 


Een partijtje dammen met morfar... en toen werd het donker.

Onweer

5 opmerkingen:

  1. De tuin staat er mooi bij, gras ik ook mooi groen.
    De bessen zien er goed uit, lekker tijdens de winter om een beetje zomer te hebben.
    Gezellig samen een potje dammen. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik mag graag een praatje maken met mensen uit de buurt, je kent elkaar toch wel.
      En het is dankbaar, ik kan dan niet zomaar voorbij iemand lopen zonder iets te zeggen.

      Verwijderen
  2. Ooooh, kruisbessen !!! Die zijn zo lekker! Helaas weet ik niet waar ik ze hier kan kopen. Pecorino is toch schapenkaas?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een gezellige zaterdag hadden jullie. Ik houd van zulke zaterdagen.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!