Over dingen en doetjes in Denemarken.

zaterdag 16 september 2023

Er brandde een kaarsje...

De hele donderdag brandde er een kaarsje voor Torben. Een goede vriend van de chef die die dag een levertransplantatie kreeg. Tot nu toe is het gelukkig goed met hem. De operatie duurde 8,5 uur! en gisteren moest hij al zijn bed uit om even te wandelen door de gangen van het Rigshospital (Riget - in de volksmond) in Kopenhagen. 

Het kaarsje maakte dat we de hele dag aan hem dachten, want een levertransplantatie is een enorme ingreep. Ook de gedachte dat een ander iemand daarvoor het leven liet laat een mens even stilstaan.

We hopen dat hij straks weer mag genieten van de natuur die hem zo dierbaar is. De akkers zijn geploegd; het koren is binnen, het winterzaad gezaaid.
De lucht is nog steeds stralend blauw. 


Elk jaargetijde heeft haar eigen liederen hier in DK. Een daarvan is "Det lysner over agersland" , geschreven door Ludvig Holstein in 1915. Voor de liefhebbers!


De zon schijnt over het akkerland

waar slome ploegen kruipen

Donkere wolken over de StoreBælt

met zon op de kerkmuren


Welkom in mijn tuinstoel

tussen de bramenstruiken

Oh heerlijk om de zon te voelen

speciaal in deze omgeving


Zelfs al is de zon minder scherp

zijn de lijsterbessen rood

De linden langs de laan verbleken

maar de wilde wijn gloeit

-  

Ja, dit is al de natuur die ik heb

maar dit is alles wat ik nodig heb

Ik hoop dat het goed is dat ik pluk

wat mijn zolen kunnen dragen..


3 opmerkingen:

  1. Fijn dat het goed gaat met jullie vriend. Een kaarsje branden is een mooie manier om aan ze te denken tijdens de operatie. Ik deed het afgelopen dinsdag voor een vriendin, borstkanker operatie. Wat een drukke week heb je achter de rug, een rustig weekend wens ik jullie toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi een een kaarsje branden voor Torben.
    Een positief verlopen operatie, blijheid om snel weer uit bed te komen.
    Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb het lied beluisterd met jouw vertaling erbij. Echt heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!