Over dingen en doetjes in Denemarken.

maandag 30 oktober 2023

Æbleflæsk / spek met appels

 NR 2. 


Vanavond eten wij Æbleflæsk (ebeleflesk), speklapjes met appels.
Echt Deens eten

Recept voor 4 personen:

600 gr speklapjes, 1 rode ui, 400 gr appels, een lepel suiker of honing, 1 eetl. appelazijn, zou en peper.

Zout de speklapjes en bak ze bruin aan beide kanten tot ze knapperig zijn. Leg niet teveel speklapjes tegelijk in de pan, braad ze evt in twee keer (of in de oven als je een grote portie maakt).

Leg de speklapjes op een stukje keukenrol.

Het vet in de pan niet weggooien! Doe de fijngesneden ui in de pan met vet (tot ze een beetje glazig worden) en doe er dan de appelschijfjes bij. Dan de appelazijn, honing of suiker en breng op smaak met zout en peper. Laat het 5-10 minuten braden en serveer de speklapjes erbij, erop of eronderdoor. 

PS: Geen speklapjes? Je kunt ook bacon in stukjes gebruiken. 

PPS: Liever spek in de oven? Leg de speklapjes op een bakplaat bekleed met bakpapier. Bakken op 200 graden in 30 minuten. 

Lekker met een sneetje roggebrood erbij. 

3 opmerkingen:

  1. Volgens mij heb ik dit gerecht wel een bij mijn oma gegeten, opa had een grote groente en fruittuin. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit lijkt me een recept voor mijn moeder! Ik ga het aan haar doorgeven. Ik vind het een leuke combinatie zeg : )

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Or, die gebakken spek, wat zal dat lekker ruiken en lekker smaken. Mmmmm

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!