Over dingen en doetjes in Denemarken.

donderdag 9 november 2023

Winter-eten.

Eten jullie wel eens rijstebrij? Of karnemelkse pap, die hier karnemelk-soep heet? Of andere ouderwetse dingen zoals sødsuppe (zoete soep) of een Nederlandse hete bliksem? Kijk eens in oma's kookboek voor leuke ouderwetse dingen. 

Eergisteren kookte ik rijstebrij. Dat past goed bij de tijd van het jaar. Die eten we hier met suiker, kaneel en een klontje boter er bovenop. (Ik kook het op en zet het dan in bed onder het dubbelgevouwen dekbed; dat werkt als een hooikist en je hebt er geen omkijken naar).


Wij aten het als toetje, maar vroeger was het een voorgerecht. Het vulde de magen en bespaarde op de hoofdmaaltijd. Risengrød/rijstebrij; vooral in de donkere tijd voor kerstmis staat het bij velen op tafel. Met de kerstdagen verandert het in Risalamande. Dan gaat er slagroom onderdoor en kersensaus bovenop. 

3 opmerkingen:

  1. Griesmeelpap vind ik nog steeds heel lekker, eet ik bijna elke dag.
    Rijstebrij aten we vroeger vaak thuis, heerlijk een warm toetje in de winter. Hans

    @ Ik ben best wel een beetje trots op mijn stad.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Rijstebrij vind ik heerlijk. Maar karnemelkse pap heb ik denk ik al zestig jaar niet meer gegeten. Ik gruwde ervan, terwijl mijn vader er dol op was. Dus het kwam regelmatig op tafel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind rijstebrij best lekker. Of griesmeelpudding. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!