Over dingen en doetjes in Denemarken.

vrijdag 29 maart 2024

Bijna Pasen.

Het is stil op straat; heel stil. De Denen hebben vrij, zijn op vakantie, werken in de tuin of liggen languit voor de tv. 

Wij werkten een paar uurtjes; ik wandelde wat, de chef fietste een rondje. Stil...heel stil is het.



Goede vrijdag; de vlag bij alle openbare gebouwen hangt halfstok. "Waarom eigenlijk" vragen velen zich af op Facebook. Tja, waarom is het Pasen... 

"Als je net als ik niet gelooft dat God de aarde schiep in zes dagen, dat  natuurwetten op wonderbaarlijke wijze ongeldig raken en dat je weer kunt terugkomen in het leven als je eenmaal dood bent; hoe kan Pasen dan iets anders zijn als alleen maar chokolade-eitjes en een paashaas?

Het paasverhaal is echter een verhaal over lijden, vergiffenis en hoop en is daarom veel te belangrijk om te worden afgedaan als bijgeloof. Ik geloof niet in het bovennatuurlijke maar zou het moeilijk vinden om in een wereld te leven waarin ik dacht dat liefde eigenliefde is en vergiffenis een cynisch egoisme. Ik kan niet bewijzen dat echte liefde bestaat of dat echte vergiffenis mogelijk is, maar ik kan het wel hopen en geloven. Dat geloof is veel te belangrijk om alleen te gelden voor de religieuzen."

Citaat: prof Svend Brinkman - agnostiker.

Fijne Paasdagen voor iedereen. 

2 opmerkingen:

Gezellig, laat gerust een reactie achter!