Over dingen en doetjes in Denemarken.

dinsdag 25 juni 2024

Een dagje naar Aarhus

Op deze heerlijke zonnige maandag namen Lisbeth en ik de trein naar Aarhus. Met een DSB orange kaartje plus een 65+ klikje is zo'n kaartje spotgoedkoop. Je moet wel een plaatsje reserveren dat 4 euro kost.

We besloten om eerst naar het kunstmuseum Aros te gaan. Daar was naast de permanente tentoonstelling ook een tijdelijke met werken van Richard Mortensen. Oef, ik heb zijn werk, dat wat ik ervan gezien had, nooit mooi gevonden. Toen ik dat aan de balie zei viel de dame die mij een kaartje gaf zowat flauw. Maar dat ik niks aan hem vond komt omdat er namelijk een aantal van zijn schilderijen in het museum Trapholt in Kolding hangen en ondanks uitleg en een gids heb ik ze nooit mooi gevonden. Maar in Aros zag ik heel veel ander werk van hem. Kleurrijk, iets "Mondriaans" en een film over zijn werk en leven. Ik ben nog steeds geen fan van zijn werk, maar iets milder in mijn oordeel. 



 Natuurlijk gingen we kijken naar de kunstwerken van Ron Mueck.


Hij maakte een zusje voor de boy. Ook in enorm vergrote uitvoering. Boy is 4,5 meter hoog en hij loert naar die pasgeboren baby, ook sterk vergroot. Fantastisch hoe gedetaillerd die werken zijn!


Hij maakte ook de moeder, heel klein. De helft van mijn lengte. Geweldig!


Om half twee hadden we honger en wandelden terug naar het centrum. Bij een echte tea-saloon aten we een heerlijk stukje smørrebrød en dronken thee. Een potje voor ieder uit een keuze van zeker 20 soorten thee. 


We wandelden rond, zaten op de trappen bij het kanaal (åen), keken naar de vele brutale meeuwen en namen ieder een cocktail. 


Nog even naar Magasin, nog een cocktail en tot slot lekker eten op een terrasje. Om kwart voor tien 's avonds waren we weer thuis. 

3 opmerkingen:

  1. Det var en meget hyggelig dag Dorien. Først til museet, derefter nydning af byen. Jeg elsker Aarhus, så afslappet altid. Vi har gået byen tynd sidste år.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, Aarhus har charme. Du er god til at skrive Dansk
    👍🏆

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, de dame aan de balie moest even bijkomen na je opmerking.
    Een potje thee is altijd lekker, vooral in je geliefde smaak.
    Meeuwen zijn brutale vogels als het om eten gaat. Hans

    @ Smallie was best een dapper beestje en bijna volwassen een prachtige vogel geworden.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!