Over dingen en doetjes in Denemarken.

woensdag 31 juli 2024

Van Boch tot Magritte

Met de tentoonstelling "fra Boch til Magritte" wordt er een blik geworpen op de Belgische geschiedenis, cultuur en identiteit. Sinds de zelfstandigheid van België in 1830 heeft de kunst een centrale rol gespeeld in het etableren van een Belgische nationaliteit. In deze tentoonstelling zijn werken te zien die eerder vergeten zijn. De expositie was te zien in het kunstmuseum Brandts in Odense en omdat Ivona een jaarkaart heeft mocht ik gratis mee. Veel werken van vrouwen

Via realisme, impressionisme, kubisme naar surrealisme. 

De kolonietijd was voor velen een vreselijke tijd maar het heeft wel een enorme verscheidenheid van culturen en volkeren gebracht.


Hieronder een typische Magritte, met bowlerhoed (maar zonder pijp)

Deze poster kocht ik voor Jeff die een Magritte fan is. Tijdens hun vakantie bezochten ze het museum in Brussel.

Ik was een dagje in Odense. Nam een paar terrasjes samen met Ivona en later kwam Philip er bij. Wandelen door de winkelstraten en lekker genoten van het eten dat Jeff maakte. 

Foete foete foet, met de trein; tour/retour voor 8 euro. Op een oranje-65+ kaartje ;-)

4 opmerkingen:

  1. Een interessante tentoonstelling, de koloniale geschiedenis is niet vlekkeloos.
    Nu trekken inderdaad volken over de aarde voor een andere bestemming.
    Een terras is nu wel fijn tijdens de zonnige dag. Hans

    @ Voelt niet goed als je er bijna tussen staat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ inderdaad Jan heeft helemaal aansluiting in zijn buurt gevonden met zijn werkjes.
      Een mooi iets om elkaar te stimuleren.

      Verwijderen
    2. Ik zoek vaak op een jarige artiest voor de van de Bankplaat en de Gouden terugblik.

      Verwijderen
  2. De eerste twee afbeeldingen vind ik erg leuk. Vrolijk, kleurrijk en veel op te zien. En ik hou ook van Magritte

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!