Over dingen en doetjes in Denemarken.

maandag 12 augustus 2024

Braderie

De jaarlijkse braderie en paardenmarkt in Fredericia: "Heste-og Kræmmermarked" hebben we ook weer gehad. Kræmmer betekent Venter; die handelaars kwamen vroeger aan de deur met borstels, zeep en veel meer. Nu staan ze op de markten, tussen rommelkramen en verkopers van bedden, kleding en prullaria. Altijd leuk om te zien en het was hier vlakbij. De paardenhandel heb ik niet gezien; dat is 's morgens in de vroegte. Wel waren er volop eenden en ganzen te koop. Misschien eten die slakken?

Nee, we kopen niks! hadden we afgesproken. En dan kom je toch thuis met tien zakjes kruiden, een boek en - natuurlijk - een paar oorbellen. Dat is zo'n "ding" van mij, oorbellen. Ik heb er best veel, maar ach, zolang het geen dure zijn. Ik heb ook wel gouden en zilveren, gekregen van de eega of van de kinderen, maar die zijn voor feestelijke dagen. 

Er is ook altijd een kleine kermis, volop muziek en een eet-en danstent. Zelfs een kleine groep buikdanseressen waagden zich aan een optreden. 

Het was een weekend waarin het hard waaide. Het waait hier bijna altijd, maar deze wind werkte op mijn zenuwen. Ik snap best dat mensen vreselijk geirriteerd raken als er een mistral of scirocco over het land raast. Hier was het gewoon een heel harde wind; niet koud maar ik kreeg er de kriebels van. Enfin, da's ook weer voorbij.

De schoolvakanties zijn ook voorbij; de jeugd gaat weer naar school. De tijd van de lichte nachten is over. 

5 opmerkingen:

  1. Gezellig een Braderie, liefst zonder harde wind maar wel zonnig.
    Hier is de school vakantie in eerste regio eind van de week voorbij. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is mij te warm, ben al vanaf zondag avond ziek.
      Heb het gewoon koud en lig onder mijn winter dekbed.

      Verwijderen
  2. Ja, gek is dat toch. De ene wind kun je prima hebben, en een andere wind werkt, zoals jij zegt, op je zenuwen. Hier bij ons waait het ook bijna altijd, we zitten in de Mastenbroekerpolder. Vandaag is en wordt het hier heel warm (heet misschien wel). We zijn vroeg opgestaan, en hebben het laten doorwaaien (haha) en nu alles dicht. Op ons gemak zijn we aan het werk en hopen dat het onweer dat voorspels is, mee gaat vallen. Fijne dag Dorien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ieeeuw, van die grote blote bewegende buiken.... :-) Zo af en toe hebben wij een erg harde oostenwind en die komt dan over de landerijen om op de voorzijde van het huis te beuken. Daar krijg ik altijd de zenuwen van. Gelukkig duurt het niet lang en is dat niet vaak het geval. Ja hoor, eenden eten slakken, dus laat maar een koppeltje komen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo vergaat het mij ook. Ik wil echt niks kopen, maar dan toch... In tegenstelling tot Griemmank vind ik het juist leuk dat die wat forsere vrouwen gewoon buikdansen. De dikste heeft haar buik mooi afgedekt. Prima vind ik!

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!