Over dingen en doetjes in Denemarken.

zondag 22 september 2024

4711

In het openluchtmuseum "Den Gamle By" in Aarhus ligt o.a. Schou's sæbehus (zeephuis). Als je daar binnenstapt ruik je meteen die verrukkelijke geur van Lux-zeep. Heel intens. Er liggen ook Maya zeepjes in vierkante doosjes en er staat 4711 (Kölner Wasser). Dat doet me zo denken aan mijn oma. Die was niet zo van geurtjes, maar ze kreeg wel vaak een flesje cadeau van een van mijn tantes die niet echt dicht in de buurt woonde. Dan deed ze een scheutje op haar zakdoek die ze dan boven in haar jurk stopte. Geuren doen de vergane tijd herleven nietwaar. Ik had een gezellig praatje met de winkeljuffrouw die van mijn leeftijd was en we waren het eens over het feit dat gisteren nog maar net voorbij was ;-)


We gingen een dagje naar Aarhus en afgezien van het feit dat het lastig is om een parkeerplaats te vinden en dat het museum echte authenticiteit naleeft en het daarom moeilijk lopen was met een rollator over die kinderkopjes, was het een gezellige dag. 
Het was nog heel zomers; de jassen bleven in de auto. 


We aten een hotdog bij de oude "Pølsevogn" van 1974 en dronken Cocio chokolademelk en Jollycola zoals vroeger.


Tot voor kort geleden waren er nog rijtuigen met paarden ervoor, maar er was een Franse vader die niet goed oplette, waardoor zijn kind uit de wagen viel (mankeerde gelukkig niks) en nu zijn deze ritjes afgeschaft.
Vandaag de dag kun je een ritje maken in een VW Kever (met chauffeur)  er rijden twee oude brommers rond, er zijn muzikanten én er was natuurlijk een protestmars. Tegen de kerncentrale in het zuiden van Zweden, net tegenover Kopenhagen. "Barsebäck moet weg!" werd er geroepen.  Denemarken zelf heeft nooit een kerncentrale gehad; nu hebben we wind-en waterkracht. Intussen is ook Barsebäck gesloten.
En daar was "Elle". Dé modewinkel en hét modetijdschrift. Zo'n lange fluwelen rok als die rechtse, die had ik ook; alleen in het donkerrood met een print onderaan. De mode komt weer terug, want ik draag vandaag een jurk die veel lijkt op die daar hangt.😏 
Een Volvo 220 hadden we in 1993. In bordeaux kleur (en zonder die dubbele koplampen). 
1993...niet zo lang geleden toch??!!


Zoals je ziet is 2014 ook in het museum gekomen. Tjaaaa..De nieuwe tijd, zoals U zegt.. Maar okay, mijn kleindochter is van 2000....

7 opmerkingen:

  1. Ik vond ons bezoek aan dit museum geweldig! We waren ooit twee dagen in Aarhus en gingen de andere dag naar de hortus botanicus die er - naar ik meen - vlakbij ligt. Als jullie weer eens in Nederland zijn moet je toch echt naar het Openluchtmuseum in Arnhem. Er is zoveel leuks bijgekomen inmiddels. Wij waren er vorig jaar na heel lang daar niet meer geweest te zijn. Een echte aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 4711 doet mij ook aan mijn oma denken, die rook er altijd zo lekker van.
    Een leuk museum die de authenticiteit naleeft, ik kan daar ook zo van genieten.
    Ik vind de Deense naam voor een brommer wel leuk, namelijk een 'knaller'. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, leuk. Wij waren er ook ooit eens, heel lang geleden en vonden het er net als Wieneke geweldig. Als ik ooit nog eens in Aarhus kom, ga ik zeker weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij zijn er ook geweest, jaren geleden. Erg leuk vonden we het. Hier in Hoorn heb je het museum van de twintigste eeuw, ook erg mooi om eens te bezoeken. 'Een feest van herkenning' zegt iedereen en dat is ook zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Echt een heerlijk museum. Wij zijn er meerdere keren geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij dat flesje eau de cologne moet ik meteen aan mijn oma denken : )

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O, Mayazeep. Had mijn moeder vroeger. Vond ik zo lekker ruiken.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!