Toen wij drie jaar geleden in New Zeeland waren verbaasde ik me over de vele panden waar tweedehands spullen werden verkocht. Nu niet meer. In onze -niet zo grote- stad zijn er veel, echt veel. Alleen al in onze buurt zijn er vijf! Sommige zijn gespecialiseerd in baby-en kleuterspullen, andere in serviesgoed of meubels. Bij weer andere winkels kun je een rek huren en je eigen spullen verkopen. Kortom, je vindt er vaak hele bruikbare en leuke dingen. Ik vond er laatst vier borrelglaasjes die bij het georven glasservies passen.
Nu we het dan toch over recykling hebben kun je ook even lezen over de afval-sortering die vandaag ingaat. ALLES moet gescheiden worden. Etensresten appart, hard plastic, zacht plastic en ga maar door. We kochten nieuwe "kliko's" die achter de keuken staan. Een beetje netter dan die metalen standers.
De grootste is onze oude vuilnisbak, die mochten we houden. Daar gaat nu karton in. Die andere zijn voor: ijzer/metaal, glas, papier, plastic, pakken waar drinken in zat, bv melk en yoghurt. En erachter hangt een zak voor het "gevaarlijke" afval, zoals batterijen en lampjes.
Op elke bak een sticker. Er zitten doorschijnbare plastic zakken in de bakken. Een keer per maand zet je die zakken aan de straatkant en dan komt de gemeente ze ophalen.
Voor het huis staat de nieuwe kliko/vuilnisbak met twee vakken. Een voor etenswaren en groen, een voor restafval. Alles moet in dichtgeknoopte plastic zakken gedeponeerd worden en dit wordt om de veertien dagen afgehaald.
Ach, weet je, het went snel! En het geeft een goed gevoel ten opzichte van het klimaat. Een week geleden werd onze oude vuilnisbak voor het laatst geledigd en ik zie nu al dat er maar heel weinig rest-afval overblijft als alles gescheiden wordt.
De mensen die in flats of appartementen wonen krijgen over een maand of twee ook nieuwe huisjes om het vuil te scheiden. Die hoeven dus niet zelf al die bakken in huis te hebben, maar moeten hun vuil mee naar beneden nemen en in de daarvoor bestemde kliko's te gooien.
Tuinafval moest je tot nu toe zelf naar de stort brengen, maar voor 30 Kronen (iets meer dan 4 Euro) per maand kun je nu bellen om het af te laten halen.
Natuurlijk kost het allemaal wat; dat gaat via de belasting van de stad. Maar datt heb ik er wel voor over.