Over dingen en doetjes in Denemarken.

donderdag 21 februari 2019

Fastelavnsboller

Ik schreef het al eerder; Carnaval wordt hier niet gevierd, maar Vastenavond is wel een begrip. De kinderen verkleden zich, slaan "de kat uit de ton" en je ziet overal Fastelavnsboller - Vastenavond brood/gebakjes. Ze zijn er in diverse soorten. Hier is er eentje:



Deeg:
600 gr meel/bloem
2 eetl suiker
2 theel kardemom
200 gr koude boter
2,5 dl melk
50 gr verse gist (droge gist kan natuurlijk ook, maar ik ken de verhouding niet)
2 eieren

Vulling/ vanillecrème:
2 eieren
4 eetl suiker
2 eetl maizena
3 dl melk
1 stang vanille (de zaadjes ervan)

Glazuur:
Poedersuiker
Cacao
Water

Meng, de bloem, kardemom en de suiker. Voeg de boter toe en kneed met je vingers tot het kruimelig wordt. 
Verwarm de melk tot vingerwarm en los de gist hierin op. Voeg de eieren toe en roer dit door elkaar.
Voeg het laatste bij het droge meel mm en kneed alles (voeg evt. een beetje meer bloem toe). Laat dit een half uurtje rijzen.

De crème maak je net zoals je pudding maakt. Laat het afkoelen.

Als het deeg gerezen is verdeel je het in 24 delen. Maak de stukjes plat en leg op elk twee theelepels crème. Vouw de kanten eroverheen en leg ze op de braadplaat met de sluiting onder (zorg dat ze goed dicht zijn).
Laat ze weer een half uurtje rijzen, smeer ze met een uitgeklopt ei  en bak ze in de oven bij 200 graden in ca. een kwartier. 

Af laten koelen en versieren met glazuur. 


Fastelavn, er mit navn, boller vil jeg have
Hvis jeg ingen boller får så laver jeg ballade..

Vastenavond, is mijn naam, broodjes wil ik hebben
Als ik dan geen broodjes krijg, dan zorg ik voor ergernis..




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Gezellig, laat gerust een reactie achter!