Over dingen en doetjes in Denemarken.

zondag 24 mei 2020

Dan maar met de auto..

Het gaat stukken beter met m'n knie, maar ik zal hem toch maar goed in de watten leggen.
Een knieband om, voorzichtig met draaien en niet overbelasten.
Daarom namen we vandaag de auto. Nou ja, een bijkomstigheid was natuurlijk ook dat het bewolkt was met af en toe een paar regendruppels.

We reden naar de bron waaruit de Gudenaa ontspringt.
Denemarken kent geen rivieren maar wel stromen, beken en meren.
De twee grootste stromen ontspringen hier een uurtje rijden vandaan.
De Gudenaa en Skjern aa; de ene stroomt naar het oosten, de andere naar het westen.
(een aa oftewel een å is een stroom/beek)



Het water dat omhoog komt is altijd tussen de zeven en elf graden.
Vroeger dacht men dat zo'n bron een heilzame werking had en daarom kwamen er nogal wat mensen op af, vooral op Walpurgisnacht 30 april en met Sankt Hans - midzomernacht.
De bronnen liggen beide langs de Hærvej - de ossenweg, die ontstond rond het jaar 1000.
De Hærvej loopt van de Limfjord in het Noorden van Jutland tot Sleeswijk in Duitsland. Het zijn zandpaden, bospaden, af en toe met wat fijngetrapte steentjes en soms ook stukken verharde weg.
Je kunt er niet met de auto rijden, maar overal zijn parkeerplaatsen. 
Wij liepen maar kleine stukjes....



We reden verder door berg en dal, langs mooie meren...


 ..en akkers vol met koolzaad en wuivende groene korenvelden.

Verder naar Vestbirk.
Ik wilde de "teruggevonden" brug graag zien


In de dertiger jaren van de vorige eeuw was er grote werkeloosheid en een tekort aan (goedkope) energie. De spoorlijn op dit traject was al eerder opgeheven en men besloot om een stuwdam te bouwen. De Gudenaa werd gedeeltelijk verlegd. Het ijzeren geraamte van de brug diende om de stuwdam te verstevigen en honderden, wat zeg ik, duizenden kruiwagens grond werden in, onder en over de brug gestort. Het meer werd een stuwmeer en er werd een groot elektriciteitswerk naast gebouwd. 

In de negentiger jaren van de vorige eeuw was de textielfabriek die de elektriciteit nodig had allang gesloten en nieuwe millieu eisen wilden de oude loop van de Gudenaa herstellen. Toch duurde het nog tot 2014 voordat men besloot om de brug uit te graven en in ere te herstellen.



En zie hier het resultaat.


Vanaf de railing van de brug is het 14 meter naar beneden.



Zo breed is de Gudenaa hier.
Mooi hè.


En dan langzaam weer op huis aan.

(Door het Grejsdal, maar daar schrijf ik wel een andere keer over)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Gezellig, laat gerust een reactie achter!