Over dingen en doetjes in Denemarken.

woensdag 1 juli 2020

Natuurlijk.

Gisterenavond keek ik op tv naar het programma "Leer het van de meesters".
Als eerste kwam "meesterkok" Rasmus Kofoed van het restaurant Geranium in Kopenhagen op de buis.
Ja, een echte meester. Het restaurant heeft 3 Michelinsterren en in 2011 won hij de voorname Bocuse d'Or prijs.

Eigenlijk....tja...eigenlijk is het een kwestie van kunnen proeven en smaken kunnen combineren. 
Eigenlijk....is het gewoon heel simpel eten.
Hij gebruikt de dingen die gewoon (ook wild) in de natuur groeien. Of de producten die een ieder gewoon in huis en tuin heeft.
En eigenlijk is het héél duur eten met simpele ingrediënten.

Nu gaat er bij mij een lichtje op. Wij reden vorige week langs een veld vol met bloeiende bieslook. Ik knip normaal de knoppen ervan af en gebruik alleen de stengels. Maar de beroemde kok gebruikt én de knoppen én de bloem.



Van restjes kaas - vooral diegene die een beetje zout is, maakt hij een hele simpele kaassaus. Water in de pan; de grof geraspte kaas erbij en heel rustig een half uurtje laten pruttelen op het fornuis. Het bovenste eraf scheppen en hiervan een beetje over de sla druppelen; de rest zeven en door het gerecht roeren.

Ach, ik zal je verder niet plagen met de rest, maar het inspireert wel.
Vandaag maakte ik daarom heerlijke limonade van de rabarber en bessen uit de tuin.










1 opmerking:

  1. Ha Dorien,

    wat leuk... die pan!
    Die hebben wij ook in ons huisje op de berg.
    (Ik mag zaterdag weer!)
    Wij noemen het een "Entsafter" en mijn moeder was er altijd druk mee in de weer, vooral tijdens de bosbessentijd.
    Heerlijk!!!
    Wat leuk om te zien, dat jij er mee bezig bent...
    Zo lekker ook!

    Groetjes van Marlou

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!