Over dingen en doetjes in Denemarken.

zondag 14 februari 2021

De rijm ligt op de daken.

Tja, ik dacht dat het rijm heette, maar het woordenboek zegt rijp. Wij noemen het rimfrost, rijp-vorst. Het woord rim komt uit de Noordische mytologie van "Rimfakse", het schuim dat zich s' nachts vormt rondom het bitsel van het paard. 

Het vriest dat het kraakt. De hierwonende Nederlanders hebben hun schaatsen ondergebonden; de Denen staan op langlaufskies of sleeën van de hellingen. Zij schaatsen liever op aangelegde schaatsbanen waar je schaatsen kunt huren. Mijn schaatsen gingen vorig jaar de deur uit. Ik kreeg ze voor mijn 16 de verjaardag, maar ik durf er nu niet meer het ijs op. Alles kent zijn tijd. Hopelijk heeft iemand anders er plezier van; ze gingen naar de kringloop.

Het mooie weer van gisteren joeg velen de deur uit. 

Wij gingen even kijken bij het Østerstrand. 


Met m'n rug naar het water. Die blauwe lucht! Die sneeuwbeklede wallen.



De Lillebælt en de haven in Fredericia zijn (bijna altijd) ijsvrij. Nu ook nog. In de fjorden (Veje, Kolding en andere) zijn de ijsbrekers ingezet. 

De volgende twee fotootjes heb ik van van FB geleend. Die had de gemeente er op gezet, dus heel legaal geleend.


Herten op het ijs van de stadsgrachten


Prinsens poort, je verlaat de binnenstad.

Nu maar wachten of de zon vandaag door de mist kan komen. Het is nog steeds min 10 en bitterkoud. Brrrr.




6 opmerkingen:

  1. Hier was het ook zo koud, veel schaatsers.
    Morgen is er weer dooi.
    Het Østerstrand is zo mooi en zoveel ruimte, heel anders dan hier bij de vijver.
    Inderdaad je betaald de gemeente via de belasting, dus de foto's zijn ook van jou. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, die herten op het ijs. Wat mooi! Ik ken het woord rijm ook hoor. Oud-Nederlands

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ot. Je verzoekje ligt op het log Bankje voor de volgende show.
    Dit verzoekje draai ik met plezier voor je, Schotland heb ik een keer lange afstand wandeling gedaan.
    De shows staan allemaal op: http://logbankje.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een grappig verschil dat de Nederlanders 'gewoon' gaan schaatsen en dat de Denen dat het liefst op officiële ijsbanen doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Renske,

    fhet woord "rijm" is goed hoor.
    Alleen gebruiken we nu het woord "rijp"

    En wat een mooi gezicht.
    Ben wel blij, dat het hier nu een stuk zachter is.
    De sneeuw is bijna helemaal van de stoep af, dus je kunt weer normaal lopen, zonder glibberen.

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!