Over dingen en doetjes in Denemarken.

donderdag 11 februari 2021

Nachtrust.

Oh, wat heb ik heerlijk geslapen vannacht. Maandag haalden we mijn nieuwe latex matras op bij Ikea. Ja, die heeft ook een "click and colect". Wel "even" naar Odense, maar gelukkig hadden we net voor de kerst de winterbanden onder de auto laten zetten. Dat rijdt safe.

We wisten precies wat voor een matras het zijn moest; net zo een als de chef heeft. Een "Morgedal". Mijn oudje was intussen meer dan elf jaar oud en echt aan vervanging toe. Deze is een genot; ik slaap als Doornroosje. 

Okay, ik ben echt geen slechte slaper, maar ik heb nu niet eens meer last van een ietwat stijve heup bij het wakker worden. Fijn!

Ik ging eindelijk een uurtje wandelen vandaag. Tot nu toe hoef ik geen sneeuw te ruimen, de zon schijnt en de wind is gaan liggen. Wat ziet de wereld er dan mooi uit. 

Het heerlijke van februari is dat het licht terugkomt! Daar kan ik zo van genieten. Om half zes 's avonds hoeft de lamp pas aan en als ik opsta...schijnt de zon. Ik kan me voorstellen hoe dat voelt voor de inwoners in Groenland die ten noorden van de poolcirkel wonen. Als het licht in het midden van januari terugkomt dan wordt er gefeest.

Groenland.

Ik wandelde ook over de weg bij ons achter. Even kijken of er sneeuw op het dak ligt. Ja, goed zo, teken dat het goed geïsoleerd is.

Dit fotootje  is alleen maar om de mooie blauwe lucht vast te houden. In het Nederlands zeg je blauwe lucht, in het Deens blauwe hemel. Lucht, "luft" is meer iets dat je in je fietsbanden pompt.


Ik kocht zeven bollen goedkope wol bij Føtex; nu ga ik een proeflapje breien.
De chef bakt intussen brood; het ruikt zalig.





2 opmerkingen:

  1. Fijne mijmeringen, Dorien...
    Het zijn de kleine dingen, die het doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach Odense, leuke plaats.
    Goede nachtrust is heel gezond, net als het bewegen.
    Gelukkig wordt het overdag weer langer licht.
    Gelukkig kunnen we wel genieten van de blauwe luft.
    Weer een hyggelig logje. Hans

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!