Over dingen en doetjes in Denemarken.

vrijdag 17 september 2021

Quinde-jammer en een film.


In het Deens heet een vrouw een "kvinde" en die "kvinder" kunnen echte zeurzusters zijn. Dat was het geval afgelopen dinsdag bij mijn koor. Nu hebben we ook een half jaar niet kunnen zingen, dus de stemmen zijn niet getraind en de liedjes liggen verstopt in het ouder wordende geheugen. En eerlijk is eerlijk, onze dirigente, die geboren en getogen is in Oekraïne spreekt nog steeds gebroken Deens...maar toch.. Geklaag: "het gaat veel te snel", "onze stemmen krijgen nooit aandacht", wat is dat nou voor een melodie, nooit eerder gehoord" (uh??), "ik snap er niks van", "ik hoor het niet" en ga maar door.
Ik vond het gewoon zielig voor onze dirigente, die vol enthousiasme met nieuwe noten kwam.
Zeurpieten zijn het (soms). Humeurziek en sfeerverpestend. Heksen!
Zo dat is er uit!
Maar ik vind het jammer; ik zing zo graag en normaal word ik er altijd blij van (en de songs zijn echt niet moeilijk, maar het koor wordt ouder...)

Allé, verder in de tekst!

Kleindochter Caroline en ik waren naar de film "Respect".


Een film over het leven en de muziek van Aretha Franklin. Een geweldig mooie film en tevens een inblik in het Amerika in de jaren zestig en de laatste helft van de twintigste eeuw.
Respect is de verhaal over de legendarische soul-queen en burgerrechten activistens weg naar de top. Jennifer Hudson, die de hoofdrol had, kreeg een welverdiende Oscar voor haar prestaties als acteur en zangeres.
Wij waren onder de indruk! Ga kijken als je de mogelijkheid hebt.


Het strand gisteren. Vandaag is het bewolkt (en best koud). Wij gaan vanavond naar een concert met muziek van Bob Dylan, die dit jaar 80 werd. Daar word ik vast weer warm van.





1 opmerking:

  1. Na deze koude zang start, gaat het volgende keer vast weer zoals voorheen.
    Ik had ooit een windwijzer gemaakt in de vorm van een heks, heeft nooit echt goed gewerkt.
    Aretha Franklin, zeker een prachtig mens, wil de film ook wel zien.
    De zee is rustig, maar is niet de voorbode voor deze avond. Hans

    Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
    Het programma is beluisteren op de pagina “Bank’s Radio”

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!