Over dingen en doetjes in Denemarken.

zondag 25 september 2022

Van de slager: grisekæber.

"Grisekæber" oftewel varkenskaken.
Kun je die ook in Nederland kopen? Ik kende het niet totdat ik hier kwam wonen; in een land met meer varkens dan mensen Van dat varken wordt letterlijk alles gebruikt: van de tenen tot de kaken, alleen de staartjes zijn voor de hond.

Op het menu stond "grisekæber" gebraisseerd in bier, lekker gekruid en gesudderd. Dat aten we gisteren toen mijn aller-oudste vrienden op bezoek kwamen. De chefkok had ze klaargemaakt en ik maakte er een groentetaart bij voor het geval dat iemand geen vlees at. Nou, er waren geen full-time vegetariers bij het gezelschap. Het is vast bij ons net als bij jullie, er komt al jaren veel minder vlees op tafel en kunnen we ons flexitariërs noemen.
Maar gisteren gingen die kaken erin als...ja, als kaken; zo mals!

Dan was er nog de wijn. Ik had gezegd dat niemand iets mee mocht brengen maar dat ze moesten helpen om de oude wijn te keuren of die nog te drinken was. Wijzelf drinken heel weinig (ik zelfs meer dan de chef) en er lagen nog flessen uit 2007- 2012 enz.
Twee wijnen waren niet te drinken; eentje was overheerlijk, een paar nog best goed, een andere lala en eentje was gewoonweg azijn. We hebben wel lol gehad.

(ik had geen tijd meer om het tafelkleed te strijken....pyt!)

Vandaag reed ik naar Odense om samen met Philip zoonlief te zien die de HCA Maraton in Odense liep! Het was ideaal loop-weer! Niet te warm of te koud en geen wind.
HCA staat voor Hans Christian Andersen en alles in Odense is naar hem vernoemd ;-)


Kijk maar, hij had ook tijd om te zwaaien. Dit was de eerste ronde. De tweede keer dat hij langs kwam (na 32 kilometer) zag hij er nog steeds niet moe uit. Wat een conditie!

Hoe het afliep weet ik niet, want de familie moest naar een verjaardag later op de middag en ik reed naar huis, naar de chef.

Het werd een middagje bankhangen. Heerlijk.
De kachel en/of de verwarming zijn nog steeds niet aan, maar ik denk dat daar morgen verandering in komt. Een koudfront is in aantocht, vol van regen en veel wind. Het wordt tijd dat de zomerbloesjes plaats gaan maken voor truien.





5 opmerkingen:

  1. Ik ben een beetje hypocriet maar ik vind het zo akelig klinken van die varkenskaken.... Het slaat eigenlijk nergens op, want ik eet wel ander varkensvlees. Leuk om te lezen hoe ze in Denemarken eten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kaken? Het zijn toch meer de wangen van het varken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nouja, inderdaag wangen. Hier heten ze kaken, maar dat is natuurlijk het bot ;-))

      Verwijderen
  3. Wat een gezelligheid aan die tafel. Dit wordt echt weer de periode om het binnenshuis met familie en vrienden aangenaam te maken. En petje af voor jullie zoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, ik vind het zo knap dat mensen marathons kunnen lopen!

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!