Over dingen en doetjes in Denemarken.

vrijdag 21 oktober 2022

Appels

 De boom bij mijn dochter geeft een overvloed aan appels! Twee grote volle zakken kreeg ik (en ik kan nog veel meer halen als ik wil). Nu maken we appelgelei en appelmoes in lange banen. De chef helpt gelukkig mee. Hij drukte de kernen van de appels uit met een appelsteker (voor de gelei) en hij en schilde de appels voor de appelmoes met het handdraaiertje. En als je een man hebt die meehelpt wordt het euvel dat er bij die appelschiller wat schroefjes los zaten ook meteen verholpen ;-). Nu hebben we een wintervoorraad appelmoes voor in de diepvries en de gelei gaat in potjes en in de schuur. Ook fijn, een appelschiller die weer optimaal werkt. 


De prijzen zijn hier hoog, maar alles is ietsje goedkoper in Duitsland. Daar is de btw op levensmiddelen bijvoorbeeld nog steeds slechts 7% . Btw op andere dingen is 19%. 
Bij ons is er op álles een btw van 25%. 

Een ritje naar de buren, waar ook de benzine 15 cent per liter goedkoper is en er niet zoveel verkeer op de weg was....dat planden we voor gisteren. De chef sloeg een voorraadje "Old Spice" produkten in, ik kocht een "bittertje"voor de koffietafel volgende week. We kochten limonade bij de grote grens-handel en daarna nog wat "gewone" levensmiddelsen bij de Lidll in Handewitt. 
....en we reden terug de grens over via de zogenoemde smokkelaars-route, waar geen file stond...


Er waren meer mensen op het idee gekomen om een dag in de herfstvakantie boodschappen "net over de grens" te doen. Dat kon je zien aan de lange rijen voor de kassa's bij  ScandinavianPark. Ach, we hadden de tijd. 


De was had ik  in de ochtend al te drogen gehangen. Fantastisch dat het nog steeds, de 20.oktober, buiten kurkdroog werd! Zo laat in het seizoen; dat heb ik niet eerder meegemaakt.

We reden niet door naar de stad Flensborg; dat trekt de chef momenteel niet. 
Dat doen we  maar een andere keer. 

5 opmerkingen:

  1. Door de energie kosten oogst men hier geen appel, toch verkeerd voedsel te laten rotten.
    Je kunt zulke heerlijke dingen doen met appels.
    Met de brandstofprijzen zullen er minder mensen zijn die over de grens gaan winkelen, is hier ook het geval.
    De smokkellaarsroute is wel de oplossing om snel de grens te passeren. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik sla de lift maar over, of alleen vrouwen worden jonger. :)

      Verwijderen
  2. Heerlijk die appels en daar dan appelmoes van maken. Het heeft iets knus vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh ja, daar kan ik ook zo van genieten: de was die gewoon buiten nog droogt. Heerlijk. Gisteren kon het hier trouwens niet buiten. Het kon wel buiten want het was droog, maar het was toch geen drogend weer.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!