Over dingen en doetjes in Denemarken.

vrijdag 30 december 2022

"Rent bord", zeggen we hier

"Rent bord" - uitspraak "reent boord", betekent "schone tafel". Dat wil zeggen dat uitgestelde zaken en dingen die vandaag nog gedaan moesten worden klaar zijn. Schoon schip zou je het in het Nederlands noemen.

Ergo: de boekhouding is bijgewerkt en kan de tweede januari worden afgesloten. De laatste rekeningen zijn verstuurd en de print meldt precies hoeveel BTW er betaald moet worden. De laatste was van het jaar hangt te drogen en er staan verse bloemen op tafel.

We bakten kransekage (marsepeinkoekjes met bastersuiker) want dat hoort hier bij Nieuwjaar. Ze zijn al bijna op, want we hadden oude vrienden op bezoek gisteren en zojuist wipte Sandra even binnen. 

Kransekage - hoort bij Nieuwjaar.

Ik haalde een fles - op champagne lijkende wijn - voor morgen en was maar wát blij dat ik op de fiets was. Mensen lief, wát een drukte bij de winkels. Er was geen enkele parkeerplaats vrij. 
Met oud-en nieuw blijven wij lekker thuis. Dat doen we al jaren....en we eten zoals elk jaar alleen maar liflafjes...verspreid over de hele avond, en drinken daar champagne bij. Skol, Prosit Neujahr, Santé, op je gezondheid! 

Ik kreeg van de chef een set breinaalden met losse snoeren. Alle maten...nu kan ik vooruit. Ik ben begonnen aan een trui op dikke naalden. Een makkelijk patroontje, zodat het lekker wegbreit bij de tv.


De winter kan lang zijn, ook al voelt het niet echt als winter. Het is hier 6 plus-graden en al vier minuten langer licht 😁. Ik kocht ook een puzzel (want dit jaar kreeg ik best veel cadeautjes met de kerst, maar geen puzzel ;-)) Mijn gewoonlijke bezigheid in januari ligt weer klaar.


En facebook liet me een foto zien van de tekening die Caroline lang geleden maakte; (in 2011 - want de nieuwe kalender voor 2012 ligt onder de tekening). Wat gaat de tijd...de tijd...de tijd... toch snel.


Al mijn lezers wens ik
een gezellig uiteinde en een gelukkig Nieuwjaar.

4 opmerkingen:

  1. Ja leuk he, die herinneringen op facebook. Het is gewoon een heel groot dagboek zo.

    Een goede jaarwisseling en al wat wenselijk is voor 2023!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een schone tafel is een vreugde als je je handen vol hebt.
    Gelijk heb je voor het nieuwe jaar de zaken afronden.
    Ik zag mensen hier ook af en aanlopen bij het winkelcentrum, zal morgen nog wel drukker zijn.
    De tijd gaat steeds sneller, zal wel komen dat we ouder worden.
    Wens jou en je naaste een fijne jaarwisseling. Hans

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!