Over dingen en doetjes in Denemarken.

maandag 23 januari 2023

Iets over Groenland.

Omdat Groenland nog steeds bij Denemarken hoort (ze zijn in zoverre zelfstandig dat ze een eigen parlement hebben, en dus de zeggenschap over zichzelf, maar nog wel steeds afhankelijk van die enorme schep geld van DK) enfin, krijgen we regelmatig nieuws en weetjes van dat noordelijke kontinent. Zo ook vanavond: 

In het weekend heerstte er een sneeuwstorm met orkaansterkte aan de oostkust en een "Piteraq" aan de westkust. Een piteraq is een ijskoude valwind / windkracht 40 of hoger, die allesverwoestend is. De Groenlanders noemen een piteraq dan ook een overval. 

Dan snap ik eigenlijk best dat Groenlanders altijd "Imaqa" zeggen als je vraagt of hij/zij morgen komen. Imaqa = misschien. Als het weer het toelaat. Voor een gewone sneeuwstorm draait een Groenlander zijn hand niet om. Daar rijden ze gewoon doorheen, alleen moet je als voetganger wel een reflexvest dragen om gezien te worden. Dat is toch iets anders dan als er sneeuw valt in Nederland.(...en soms ook in Denemarken hoor). Nou ja zeg, in Groenland rijden geen treinen ...haha.


Dit is de Groenlandse nationaaldragt. Dragt = pak. Daar zit heel veel werk in! Zoals je ziet is het samengesteld uit vele delen en ze verschillen van landsdeel tot landsdeel. Die van de vrouwen zijn wereldberoemd en kosten ongeveer 7000 Euro! Alles wordt met de hand gemaakt en er zijn alleen al in het bovenstuk duizenden glaskraaltjes verwerkt. 

De mannen hebben altijd een witte anorak aan, een zwarte broek en schoenen en zwarte kamikken van zeehondenpels of een witte broek van ijsbeerpels en witte kamikken.


Voor de koningsgezinden onder jullie; natuurlijk heeft de hele koninklijke familie ook een dragt/pak. Dat dragen ze bij officiele gelegenheden als ze in Groenland zijn. Hier zie je dronning Margrethe en kronprinsesse Mary in vol ornaat.


't Is vast lekker warm..

Ik zou er best eentje willen in deze koude dagen, alhoewel het me een hele heisa lijkt om het aan te doen.



PS: Je kunt hier op verschillende plaatsen een cursus volgen in Groenlands kralenwerk. En, nee, het is niet zielig voor die zeehonden. De jacht gaat nog steeds op de ouderwetse manier en Groenlanders smullen van het vlees (en ingewanden) van het dier. Hun menu is iets anders dan wij gewend zijn. Er is daar geen groente..

9 opmerkingen:

  1. Het is toch bijzonder dat Groenland bij Denemarken hoort.
    Groenland is anders groen dan ik op school heb geleeerd.
    Hun kleding is wel heel kleurrijk, maar dat is wel nodig in de koude periode. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk het ook dat toen Groenland werd ontdekt het warmer was.
      Toen was de Noordzee ook droger, daar stond de Doggersbank droog.

      Verwijderen
  2. Wat een fleurige kleding dragen ze in Groenland! Door de serie Borgen weet ik ietsje meer over de politiek in Groenland : )

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schitterende kostuums. Ik wist niet dat DK zoveel geld aan Groenland kwijt was. Wie wilde Groenland laatst nog kopen? Was dat niet Trump?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Trump. Maar de Russen en Chinezen stonden ook in de rij.

      Verwijderen
  4. Wat prachtig die kleding. Interessante blog. Dankjewel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om te weten, deze informatie. En net als Nicole zag ik ook Borgen en kan ik me er wat meer bij voorstellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtig ambacht, dat rijgen van die kralen. Lijkt mij best leuk om et leren.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!