Over dingen en doetjes in Denemarken.

vrijdag 10 maart 2023

Over uitspraak gesproken.


Toen ik hier pas woonde vertelden sommigen dat ze op vakantie waren geweest op "Kuupern". Daar had ik nog nooit van gehoord, Kuupern....Toen leerde ik dat je de Y uitspreekt als UU. Vandaar dat Cypres Kuupern werd 🥴. Daar ben ik ooit op vakantie geweest.  Een fiets heet een cykel en dat spreek je uit als suukel. Behalve in Kopenhagen, daar zeggen ze siekel. Dan schudden de Jyden hun hoofd, die Kopenhagers toch. Maar eigenlijk ligt siekel dichter bij de Y-greque, n'est pas?

Een ander had een nieuwe auto gekocht, een fjæt. Wist ik veel dat de I vaak een J wordt en de goeie man een Fiat had gekocht. 

Ergo, de å, de æ en de ø zijn niet de moeilijkste letters uit de taal. 

Voordat de letter å in het alfabet kwam werd het geschreven met twee aa's. Veel ouderen spreken daarom een woord met twee aa's uit als å (uitspraak o). Tja, dan wordt de Maas een mås (achterwerk) en de Waal een wås (onzin). Daar gniffelden mijn kinderen om toen ze nog op school zaten; zij kenden immers de Nederlandse rivieren.

Die twee aa's komen voor bij meerdere plaatsnamen. Aarhus bijvoorbeeld, dat je nu niet meer schrijft als Århus maar Aarhus en ook Åbenrå veranderde in  Aabenraa. Iets gemakkelijker voor toeristen. En die zien we hier graag  👍.


1 opmerking:

  1. Ik zou best weer eens naar Denemarken op vakantie gaan, een bezoek aan Kopenhagen staat nog hoog op mijn wensenlijstje. Ik vind het Deens begrijpelijker als ik het lees dan als ik het hoor spreken. Ik snap nu beter hoe dat komt.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!