Over dingen en doetjes in Denemarken.

donderdag 27 april 2023

Wat een wind!

Dinsdag was het afgelopen met het warm(er)e weer. We kregen te maken met een ijskoude noorden wind, die door merg en been ging. Ik zou ervoor zorgen dat de poes van Sandra (eigenlijk is het Carls poes, maar ja...zo gaat het meestal met huisdieren en kinderen) naar buiten kon. Maar de poes wilde niet naar buiten. Ze keek me aan alsof ze vroeg of ik niet goed bij m'n hoofd was. Pas tegen de avond, toen de chef haar eten gaf, wipte ze vijf minuten naar buiten om daarna meteen weer de beschutting van het warme huis op te zoeken. 


Gisteren waaide het nog steeds zo hard, maar vandaag gelukkig een stuk minder. Eigenlijk gaf het niks die winderige dagen, want er lag een flinke order te wachten op de zaak. Die order is morgen klaar en kan op de post.

Omdat het zonnig was en het werk het toeliet konden we er vandaag even met de fiets op uit. Ik maakte een fotootje van de voortuin waar de "vergeetmijnietjes" bloeien; de paardenbloemen daarvoor laat ik nog maar even staan na alle adviezen dat ze goed zijn voor nectar, bijen en andere insecten.


In feite vind ik het niet erg dat het niet warm is voor de tijd van het jaar. De zon schijnt bijna elke dag en alleen al daarvoor en voor het lang-licht zijn ben ik dankbaar. Over een week zitten we in de tijd van de lichte nachten. 

Als we de lichte nachten hebben in Denemarken dan zakt de zon maar zo weinig achter de horizon dat haar stralen de nachten verlicht. Echt donker wordt het dus niet; schemerig kun je het noemen.


Ik fietste naar de boekhandel; moest leesvoer hebben. Ik lees bijna altijd boeken van de bibliotheek. Op mijn tablet dan. Je mag er tien tegelijk lenen en je leent ze voor een maand. Maar ik heb veel gelezen de laatste tijd en mijn quote was bijna op. Pas na de15 mei kunnen er weer nieuwe gedownload worden.

Maar...ik had nog een boekenbon liggen, gekregen met mijn verjaardag (in oktober). Deze keer dus papieren boeken. Ook fijn om mee te nemen op vakantie.


PS, ik hoop dat jullie een gezellige koningsdag hadden of gewoon hebben genoten van een vrije dag. Margrethe hier wordt alleen gevierd met hoera geroep van haar onderdanen als ze op het balkon verschijnt en de vrije dag houden we op de dag van de grondwet. 's Lands wijs, 's lands eer". Het heeft wel wat als NL oranje kleurt. Tja, in mijn tijd in NL was het Juliana en het bordes. Veel saaier. 

1 opmerking:

  1. De noorderwind was zeker koud, ik zat te rillen.
    Dus ik geef Poes gelijk, binnen is het behagelijker.
    Een paardenbloem is eigenlijk een heel vrolijke bloem.
    Ik was al verbaast dat het hier al om 5 uur in de ochtend licht aan het worden is.
    De koningsdag werd hier goed gevierd, het winkelcentrum barste uit zijn voegen zoveel mensen. Hans

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!