Over dingen en doetjes in Denemarken.

dinsdag 20 juni 2023

Het ruikt zo lekker.

Ieder jaargetij heeft haar eigen geuren. In mei en juni overheersen die heerlijke  bloemengeuren. 


De wilde caprifolie, die ik vlijtig snoei want die verspreidt zich anders over de hele tuin, ruikt heel sterk in het begin van de avond. De frisse geur van de vlier in de heg, die daar helemaal niet tussen hoort te staan. De rozarode roosjes die ik ooit van Sandra kreeg, de oudste witte rozen, de ligusterheg in de groentetuin en zelfs de thijm bloeit nu en ruikt naar Griekenland.

Rozen houden van warmte; de rest van de tuin minder. Ik sleep wat aan met m'n gieter en tuinslang.

Het is nu zo droog dat de jaarlijkse kampvuren met Sankthans (23 juni) verboden zijn. 


Tja, dan moeten de heksen dit jaar maar in eigen land blijven.

PS; ik was de jasmijn vergeten. Die staat vooraan de inrit en een beetje uit zicht voor mij. Maar in volle glorie en geur voor iedereen die voorbij komt. 


Nog een PS: mijn zus maakte mij attent op dat caprifolie kamperfoelie heet in het Nederlands. De slimmeriken onder jullie wisten dat misschien al ;-). 

4 opmerkingen:

  1. Een feest een tuin die in bloei staat, geuren en kleuren, bijen die vrolijk heen en weer vliegen.
    Wel jammer de jaarlijkse kampvuren met Sankthans niet door kunnen gaan, het is ook erg droog.
    Vandaag heeft het hier wel flink geregend, frist ook wel op. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu mis ik mijn tuin nog meer, kan alleen binnen zitten.
      Anders moet ik naar buiten en kan niet goed tegen de sterke zon.
      Maar we houden vol.

      Verwijderen
  2. Gisteravond hadden we een beetje onweer en uiteindelijk 7 mm. in de regenmeter. Het is iets, maar uiteraard zwaar onvoldoende bij deze droogte. Heerlijke geuren van kamperfoelie en jasmijn. Ik heb een hevig bloeiende lichtgele klimroos en die ruikt ook zo lekker. Voordeel van al die ongewenste droogte is dat er geen slakken zijn. Een aantal jaren geleden (ik dacht in 2016) moest ik elke avond een emmer vol van die slijmerds uit de tuin halen. Ze vraten alles op. Ik bracht de slakken naar het weiland en stortte hem daar leeg met de woorden: zo jongens, leef je hier maar uit :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!