Over dingen en doetjes in Denemarken.

dinsdag 12 september 2023

Het is maar een weet...of toch niet

Een taal is levend en een taal veranderd. En als je net als ik in het buitenland woont dan is dat niet zo gemakkelijk te volgen.

Ik vind het bijvoorbeeld maar raar dat voltooid deelwoorden weggegooid worden.

Zie hiernaast: "Dat moet gezegd". Dat klinkt me zonder "geworden" maar vreemd in de oren.

Die drie laatste zinnen; dat zou ik dus ook niet zo zeggen....

Zo zijn er hoogst waarschijnlijk veel woorden en begrippen die me ontgaan of waarvan ik nog nooit gehoord heb. Het kan niet anders na 48 jaar Deens gesproken, gelezen en geschreven te hebben.




Ik "verdeens" af en toe woorden; m'n spelling is soms om te huilen, maar zolang we elkaar maar verstaan.....


 



7 opmerkingen:

  1. Nou Dorien, ik vind dat je nog heel erg goed Nederlands schrijft, hoor. Menigeen zal dat niet voor elkaar krijgen na bijna een halve eeuw in een anderstalig land te hebben geleefd. Knappe meid ! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lijkt dat we steeds meer overgaan naar een turbo taal.
    Dan hou ik het liever zoals ik het heb geleerd. Hans

    @ denk dat de datum niet goed was gekozen, scholen zijn weer begonnen en de warmte zal ook wel meegespeeld hebben bij het circus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ mijn opa maakte vroeger elk jaar een zaaiplan voor de groentetuin, las net dat het in de akkerbouw Wisselteelt wordt toegepast.

      Verwijderen
  3. Ik sluit me bij Griemmank aan. En verder zijn er mensen die hun eigen taal bijna helemaal kwijt zijn na een langdurig verblijf in het buitenland. Die stellen zich soms een beetje aan, maar zijn het soms ook echt kwijt. En er zijn mensen waarvan je niet eens een klein beetje accent hoort en ook de toon is hetzelfde. Zo'n man sprak ik laatst in het museum. HIj woonde al zestig jaar in Australië en was getrouwd met een Australische vrouw. Hij sprak eerst normaal Nederlands, ik had er niets aan gemerkt. Toen ik vroeg waar hij vandaan kwam schakelde hij moeiteloos over op Westfries. Dat laatste kan ik niet helemaal beoordelen want ik ben geen Westfries, maar het klonk mij zeer echt in de oren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik dacht een rasechte Rotterdammer tegen te komen. Bleek een Deen te zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een blog is een fijne manier om met de Nederlandse taal bezig te zijn voor jou. Og det gør du meget godt Dorien!!

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!