Over dingen en doetjes in Denemarken.

zaterdag 14 oktober 2023

Kruidkoek - op verzoek

 Kruidkoek

Wij kennen geen zelfrijzend bakmeel in Denemarken, daarom is ons recept met bloem en bakpoeder (natriumcarbonaat) Je kunt het vervangen door zelfrijzend bakmeel.

Ingrediënten:

300 g bloem en 2,5 tl bakpoeder / of 300 g zelfrijzend bakmeel

200 g bruine basterdsuiker

3 el speculaaskruiden (of meer als je hem kruidiger wilt)

0,5 tl zout

250 ml. karnemelk

150 g sinaasappeljam 

Alles goed mixen/roeren. Bakvorm invetten. Koek in de oven ca. 160 graden (mijn oven is erg warm, ik zet hem op 150 graden). Af laten koelen en dan inpakken in plastic huishoudfolio. 

Oh ja, mijn koek was klaar na precies een uur, maar sommige ovens doen er ietsje langer over. De priktest wijst het uit ;-)

3 opmerkingen:

  1. Vooral die sinaasappeljam vind ik verrassend en het lijkt me heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat Bertie zegt, maar ik ga hem zeker uitproberen. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk kruidkoek, liefst met veel speculaaskruiden, net als kruidnootjes.
    Ik kan het beter niet in huis halen want ben gelijk verslaafd. Hans

    @ hier staan op hotspots prullenbakken, maar zelf op een meter afstand gooit men nog de rommel op straat.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!