Over dingen en doetjes in Denemarken.

dinsdag 2 januari 2024

2 januari; hollekidee.

Na een paar rustige dagen werd er vandaag gewerkt. Ik ruimde de kerstspullen op; de kabouters, engelen en de kerstboom-versieringen. Elk jaar gaat er weer wat naar de kringloop. Prullaria zonder geschiedenis. Er blijft nog zoveel over.


De kale kerstboom stond er nog toen ik naar de interval-wandeling ging. Ik kan hem alleen niet opruimen en de chef had meer dan genoeg werk te doen

We aten een boterhammetje en ik maakte de kamer schoon. Hopla, de zoon kwam aanwaaien. Hij had een vergadering gehad in onze stad en kwam even gezellig koffie drinken. Toen kwam de timmerman ineens. Hij had een nieuwe vloer bij (planken dus) die voorlopig in de kamer geparkeerd ligt. De oude vloer moet eerst ge-egaliseerd worden.


Daartussendoor kwam er een goede klant met een paar banners waar zeildoek- ringen in moesten. En t-shirts die gedrukt moeten. Jeff hielp mij met het inpakken van de kerstboom en zette tegelijk alle bakken met kerstspullen in mijn "achter de kleerkast verborgen"  ruimte onder het schuine dak. Een skunk noemen dat hier. Hij (de zoon dus) is leniger dan ik ;-).

En toen begon het weer te regenen. En te waaien. En de wind zit weer in het oosten... En het is weer nat in de gang....!! Waar oh waar komt het water vandaan. De chef belde de timmerman en stuurde hem een video. Die komt morgen kijken, maar de nieuwe vloer wordt voorlopig niet gelegd denk ik. 

Oh ja, intussen heeft iedereen wel gehoord dat koningin Margrethe de tweede afstand van de troon doet. Dat kwam als een totale verrassing, want dat is sinds ergens in 1500 nooit meer gebeurt. Ze behoudt haar titel van "dronning", net als haar moeder destijds en blijft ook wonen waar ze nu woont. Amaliënborg beschikt over vier paleizen die rond een plein staan en het komende koningspaar blijft daarom ook gewoon wonen in dat van hen. Sparen we de verhuiskosten, nietwaar ;-)


Kronen in een kerk met een kroon en hermelijnen mantel enzovoort doen ze hier ook niet. De koning wordt uitgeroepen op het balkon van Christiansborg, de residens van de regering. 

Dronning Margrethe heeft het hele koningshuis slanker gemaakt. Alleen de kroonprins (en zijn oom prins Joachim) krijgen naast de oude koningin en het nieuwe koningspaar appanage. Alleen de kinderen van Frederik en Mary hebben de titel prins/prinses; de rest moet het doen met graaf of komtesse en no money. 

Dronning Margrethe is razend populair in dit land. Het kroonprinsenpaar overigens ook. Maar liefst 83 % vindt de monarchie okay. 

Of er een feestje gebouwd wordt? Ik denk/weet het niet. De dag zelf, de 14. januari zal het wel storm lopen in de hoofdstad. Maar verder doen de Denen het vast en zeker kalmpjes aan.


De nieuwjaarswens eindigde als altijd met "Gud bevare Danmark" (God behoed Denemarken) En deze laatste keer ook met "Gud bevare jer alle" (God behoed jullie allen).

5 opmerkingen:

  1. Inderdaad, de kerst is voorbij, dan ruimen ze alles maar weer op.
    Kan de nieuwe vloer mooi acclimatiseren in de kamer.
    Ja, vannacht weer een strom, deze heet Henk.
    Ik las het dat koningin Margrethe de tweede afstand van de troon heeft gedaan.
    Misschien wel goed dat er jonger bloed komt. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ Utrecht is een geliefde stad vooral bij studenten.

      Verwijderen
  2. Wat goed dat ze dat doet en ook wat ze al eerder deed. Ik vind haar geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jullie zullen de dronning wel een beetje gaan missen. Zij lijkt me een erg sympathieke vrouw en ze heeft haar rust na 52 jaar dienst wel verdiend. De nieuwe koning en koningin zijn zo te lezen/zien vlotte moderne mensen, die hun taken vast goed gaan doen. Monarchie is natuurlijk raar vanwege die erfopvolging, maar och.... als de meeste landgenoten het fijn en zinvol vinden, dan is het toch prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het ook altijd fijn om de kerstspullen weer op te ruimen en zo plek te maken voor een nieuwe start.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!