Over dingen en doetjes in Denemarken.

donderdag 11 januari 2024

Het begon met een puzzel.

Zoals ik eerder schreef legde ik vorige week een puzzel. Ik zat aan de eettafel en de chef vroeg of ik alles goed kon zien. Nou-ja, het kon beter. We hebben een donker huis, vooral 's winters en waren al langer op zoek naar een goede lichtbron. De chef probeerde nog om onze vorige lampen van een andere fitting te voorzien om er sterkere gloeiparen in te zetten. Dat lukte hem ook, maar het was geen gezicht. 
We keken op het net.
"Gebruikte plafondlampen, lampen boven de eettafel, huiskamerlampen". We keken op het DBA (de blauwe krant - zoiets als marktplaats). Een gebruikte PH lamp? Te donker van kleur of te klein of nee, da's niks voor mij. 
Ook niks gevonden op Gul-en Gratis of bij zaken die je kunt vergelijken met een Kringloop.

Laten we eens kijken wat Coop DK heeft; daar waar ze ook die mooie FDB meubels hebben.
Het werd deze. Poul Neuhaus design. Met LED licht met een ingebouwde lichtdemper.
Iets heel anders.....maar ik/wij vinden hem mooi. En functioneel!
Als het licht op de hoogste stand staat geeft hij een zee van licht. (Nadat hij hing ging ik meteen met de stofzuiger aan de slag ;.) Hij kan gedempt worden tot heel zacht gezellig licht.

Nu moet zo'n lamp natuurlijk ook worden opgehangen en dat met een trapje en de onzekere benen van de chef is geen goede combinatie. Casper kwam ons graag helpen. Hij heeft zo'n trapje niet echt nodig; hij is zo lang dat hij het plafond met vlakke handen kan aanraken. Maar met schroeven en zo is het moeilijk om boven je hoofd te werken.


"Het was een fluitje van een cent", zei de chef toen ik thuiskwam (het koor is vandaag weer begonnen).
"Eet je een sneetje brood mee?" "Ja, lekker" zei de kleinzoon en hij bleef nog een tijdje fijn nababbelen. Maandag krijgt hij de sleutel van z'n studentenkamer. Wat gaat de tijd toch snel.

6 opmerkingen:

  1. Het is een heel mooi armatuur en led verlichting heeft een mooi lichtkleur, die je soms ook nog zelf kunt instellen.
    Wat lief weer van Casper, die heeft zijn lengte mee.
    Wat goed dat hij een studentenkamer heeft. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg leuk die lamp. En die kleinzoon ook natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie en bijzondere lamp! die heb ik nog nooit gezien. Hij doet me een beetje denken aan het eeuwigheidsymbool!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel verstandig om het licht aan te passen. Het is een bijzonder model.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Staat echt heel mooi. En goed licht is zo fijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!